אינטלקטואל חביב
סופרפוזיציה-בתרגום מילולי לעברית "על-מיקום". היכולת המאפשרת לחלקיק להיות בשני מקומות בו זמנית, או באף אחד מהם, או רק באחד או רק בשני. אני יודע, מסובך. תקראו על החתול של שרדינגר בוויקיפדיה, זה מסביר את העניין טוב יותר. חוץ מזה, החלטתי לנסות ולבנות עולם ולכן אני מתכוון לנסות ולהסביר את כל החוקים של אותו עולם במעין סדרת מאמרים קצרים כדי לא להאריך כל סיפור שמתרחש בו בשנים. זה רק הראשון.

קסם-מדריך למשתמש המתחיל

סופרפוזיציה-בתרגום מילולי לעברית "על-מיקום". היכולת המאפשרת לחלקיק להיות בשני מקומות בו זמנית, או באף אחד מהם, או רק באחד או רק בשני. אני יודע, מסובך. תקראו על החתול של שרדינגר בוויקיפדיה, זה מסביר את העניין טוב יותר. חוץ מזה, החלטתי לנסות ולבנות עולם ולכן אני מתכוון לנסות ולהסביר את כל החוקים של אותו עולם במעין סדרת מאמרים קצרים כדי לא להאריך כל סיפור שמתרחש בו בשנים. זה רק הראשון.

קסם הוא כמו מעין שילוב של מדעים ריאליים. יש בו משוואות מחוכמות, פיזיקה תיאורטית, תרכובות, חומרים שונים ותוכנות שמפתחות את עצמן ללא הרף. הקוסם הטוב ידע לכתוב נוסחה אוטונומית שמתפתחת באופן עצמאי. הבעיה היא (כן, גם פה בעולם הקסום יש בעיות) שאם הקוסם כותב משוואה עם יותר מדי יכולת אוטונומית המשוואה עשויה להחליט שלא מתאים לה לשרת את המטרה המקורית שלה ואז הקוסם עשוי למצוא את עצמו במצב לא נעים, או אפילו נלחם נגד המשוואה עצמה.
סמלים פשוטים הם עניין אחר. כשאתה יוצר סמל פשוט, זה כמו להשתמש בחומר כימי שהוא אומנם פשוט יחסית לתפעול אבל אם אתה לא יודע להיזהר בעבודה איתו הוא יכול לגרום לתוצאות הרסניות. סמלי פיצוץ, לדוגמה.
בנוסף, כל אחד יכול להשתמש בקסם אבל רק עד גבול הידע שלו. זאת אומרת, לאותיות עצמן יש עוצמה גדולה אבל יש הבדל גדול בין אדם רגיל שיודע לגלוש באינטרנט לבין מתכנת מיומן שיודע להפיל אתרים.
חוץ מזה, לאלו שקיבלו את הקסם בתורשה יש יתרון גדול על פני אלו שמשתמשים בקסם מתועל בגלל אחד מבין החוקים העליונים של הקסם:

חוק האותיות הגשמיות: כל אות גשמית היא נייחת, חסרת הגנה (אלא אם כן הגנה היא מטרתה) וחסרת יכולת אוטונומית לעומת האותיות האל גשמיות שהן נייחות ובעלות פוטנציאל אוטונומי.

טוב, אחרי שקראתם את החוק הזה אני אפרט כאן את השאר:

חוק התיעול: כל אדם שלא קיבל את הקסם אל דמו יתעל את האנרגיה הדרושה באמצעות גרימת סופרפוזיציה לאנרגיה כלשהי מן היקום, אך האותיות שלו יהיו כפופות לחוק האותיות הגשמיות.

חוק הקסם השחור: המשתמשים בקסם שחור יהיו כפופים לשיפוטה של על-משוואת השיפוט והמוסר, וייענשו בהתאם לחומרת פשעם.

חוק ההפרדה: המישורים השונים של הקיום (מישור המרחב, מדור הגיהינום ומדור גן העדן) יופרדו לעד, וכל אחד שייצור חור וקרע ביניהם יהיה נתון לשיפוטה של על-משוואת השיפוט והמוסר. על ישויות ממישורים שונים לא נאסר להיפגש (באמצעות סופרפוזיציה או כל דרך מותרת אחרת למעבר בין מישורים) אך מעבר בחורי תולעת בין המישורים הוא אסור בתחלית האיסור, והעובר בחור תולעת בין מישורים יהיה כפוף לשיפוטה של על-משוואת השיפוט והמוסר כאילו הוא היה היוצר של אותו חור תולעת.

חוק הסופרפוזיציה: סופרפוזיציה תשמש לצורכי יעול בלבד, ולא למטרות אנוכיות כגון צבירת עושר או הוספת עובדים (ללא אישור מתאים מעל-משוואת הביורוקרטיה).

חוק החוקים הראשונים: לא ייבנו כל סוג של על-משוואות ללא אישור מתאים ממשוואת הביורוקרטיה. הבונה על-משוואה יהיה כפוף לשיפוטה של על-משוואת השיפוט והמוסר, וגזר דינו ייקבע על פי כוחה וחשיבותה של העל-משוואה המדוברת.

ויש גם את חוקי האחד (או כמו שאתם הארצנים קוראים להם, חוקי לוחות הברית) אבל אותם אתם כבר מכירים. אז זהו, אלו הם החוקים שלנו, ונקווה שאם תחליטו להשתמש בקסם תצייתו להם ולא תסיימו אצל על-משוואת השיפוט בעוון שימוש בקסם שחור. או יצירת חור תולעת. או… טוב, אתם מבינים את הרעיון.


תגובות (25)

נשמע זה יתקדם לאן שהוא. בינתיים, כסיפור בודד, הוא לא מעניין, אבל הוא כתוב טוב…

16/11/2013 12:30

אני יודע, אבל זה כמו ב-DND. אומנם ספרי ההדרכה משעממים בפני עצמם, אבל בלעדיהם המשחק יתארך בהרבה בגלל הצורך להסביר את החוקים באופן אין סופי.

16/11/2013 12:32

אני מבין את זה… אני גם מבין שאתה מבין… ובכול זאת כתבתי את הברור מאליו…

16/11/2013 12:39

כמובן. אני מבין את דעתך.

16/11/2013 12:46

אם כבר, לכל אדם אחר, אולי זה לא סיפור אבל אין סיבה לא להגיב.

17/11/2013 05:28

תגיבו לו כבר! הבנאדם דורש קצת צומי… אתם לא צריכים לקרוא את הסיפור אפילו. רק תגיבו, אנשים!

17/11/2013 10:52

אני מודה לך.

17/11/2013 10:57

זה באמת המעט שאני יכול לעשות (לא שזה עוזר…)

17/11/2013 12:57

ברור.

17/11/2013 12:58

אבל אל תדאג, אתה רק חדש באתר, אתה תצבור פופלריות במשך הזמן וכמות התגובות תעלה (במיוחד עם סיפורים מעניינים כמו שלך). עצה ממני: תגוון בסיפורים ואל תעליב אף אחד (כלומר, תמכור את נשמתך עבור תגובות חיוביות).

17/11/2013 12:59

אני מבין. אז אתה מציע לי פחות או יותר להשמיד כל שמץ של ביקורת חריפה ונבונה כלפי העולם בשביל שאנשים ייכתבו לי "אעאעאעאע אתה אדיר תמשיייייייייייייך!!!!!!!!!". נשמע נחמד.

17/11/2013 13:20

לא. אני מציע פחות או יותר את אותו הדבר בשביל שאנשים יכתבו לך: "אעעעההההה!!! לא הבנו…"
אבל ביקורת נועדה בשביל שאנשים ישתנו, כך שאם היא חריפה מדי, זה לא יועיל בלאו הכי, כי הם לא יקבלו אותה והמטרה תתפספס. אתה עצמך יכול לחשוב עליהם כרצונך, אבל אם אין טעם בלכתוב להם את זה, אז אין טעם… ויותר, כשהפופלריות שלך מונחת על הכף (דבר שאני מבין שחשוב לך). כשאתה כתבת לי ביקורת, דרך אגב, אני הרגשתי סלידה כלפייך ואפילו זלזלתי בך, כי מרוב השמצות שכתבת בביקורת, לא יכלתי לראות את המילים הבודדות שהיו באמת ביקורתיות כלפי הסיפור, כך שהסקתי שאתה אדם לא רציונלי בעליל שמונע על ידי יותר מידי רגש ולא התייחסתי לדברים ברצינות רבה (אני יודע למה התכוונת כשאמרת שהמילים חלולות, אבל אתה עצמך לא הסברת למה אתה מרגיש שהן כאלה והנחתי שאין לך סיבה אמתית לחשוב כך). כשאני כותב ביקורת למישהו (ואתה יכול לראות את זה בכול סיפור שהיה לי כוח לטרוח לכתוב עליו ביקורת) אני מנתח את הסיפור מבחינת צורת הצגה, רמת כתיבה, עניין וכו'… וכותב ביקורת מפורטת עם התייחסות לכול הקריטריונים הרלוונטיים. כי כשאתה מציג לכותב את ההיגיון לפיו הסיפור שלו לא טוב והוא מסכים להיגיון, אין לו ברירה אלא לשנות (והביקורת אף מדריכה אותו איך). זה גם מספק בהרבה לדעת שהוכחת לכותב שהוא כתב לא טוב ולראות אותו באמת משנה בגלל דבר שאתה כתבת. אין מטרת הביקורת להראות לכותב את טיבם הנחות של סיפוריו, אלא לעודד אותו לשפר אותם. (אם כול זה לא הועיל לשכנע אותך במאומה, כפי שאני חושד שאכן המצב, כבר אמרתי שלכתוב ביקורת נחמדה זה למכור את הנשמה, אז תצטרך לחשוב מה חשוב לך יותר: נשמה או פופולריות).

17/11/2013 20:28

לגבי השורה האחרונה, טוב, לא הבנתי.
רגע…
לא, לא הבנתי כלום

17/11/2013 21:49

תראה, לי הפופולריות לא חשובה במיוחד אבל הנשמה לא חשובה בכלל. אז אתה מבין מה הבחירה. חוץ מזה, באותם הרגעים אני באמת הונעתי מיותר מדי רגש כי באותם הרגעים ממש סבלתי פרידה קשה. או, ולספיר, נסי לקרוא את הסיפור שוב. זה עוזר.

18/11/2013 06:02

זה עוזר למי שמבין את רמת השפה שלך בנאדם (בלי להעליב)

18/11/2013 06:05

מה? אי כתבתי פה לא ברור בדיוק?

18/11/2013 07:00

כתבת על תוכנות אוטונומיות (שזה מושג מבינה מלאכותית, נכון?), סופרפוזיציה (שזה מושג מפיזיקה קוואנטית), חורי תולעת (עוד מושג מפיזיקה…) וכולי… וכולי… אלו דברים שאנשים לא מבינים בדרך כלל. כלומר, הם אפילו לא מכירים את המונחים האלה ואתה מצפה (כלומר, אני מבין שאתה לא באמת מצפה…) מהם להבין איך השלכת אותם על הנושא עליו אתה כתבת…

18/11/2013 07:14

האמת שלי באופן אישי זה נראה דווקא די ברור, אבל תודה על ההבהרה.

18/11/2013 07:19

כע…
מה שדני אמר..
(כאילו בלי לפגוע, אבל אין לי שמץ (מושג) מהמונחים האלה..)

18/11/2013 12:42

לא נורא. אני אסביר לך ברגע שאני אתפנה. זה די פשוט, בעצם.

18/11/2013 12:44

חחחח "זה די פשוט בעצם" הוא אומר! כול המדענים שברו את הראש במשך עשורים ועדיין שוברים את הראש על הדברים האלה והוא אומר שזה פשוט!

18/11/2013 13:04

אחרי שמסבירים לך את זה זה פחות או יותר הפשטות בהתגלמותה. חוץ מזה, מישהו אמר לך שזה לא היה פשוט יותר אם אנשים כמוך וכמוני לא היו שם? הנה לך דוגמה:
הייתי באיזה קורס הצפנה באוניברסיטה כשרעיון מבריק החל להתגבש עמוק בתוך מוחי. רעיון לצופן בלתי ניתן לפיצוח, שאומות שלמות יוכלו להשתמש בו והמרגלים אחריהן יהיו חסרי אונים. הלכתי אל המרצה שלי להסביר לו את הרעיון הגאוני שלי. חזרתי משם בפרצוף חמוץ. מתברר שזו הייתה האניגמה.
סיפור אמיתי לגמרי.

18/11/2013 13:24

חחחח אבל פענחו אותה, טיפשון ספרותי שכמוך!
ובנימה רצינית יותר, הסבר פשוט לעניין מורכב לא מפשיט את עצם העניין המוסבר, כך שההסבר "די פשוט בעצם" אבל העניין איננו. אבל כנראה שהתכוונת להסבר כשאמרת "זה די פשוט בעצם", כלומר, התכוונת שתוכל להסביר בצורה בסיסית שלא מכסה את כול העניין המוסבר…
לגבי אנשים כמוני וכמוך, אני די בטוח שהיו "שם" (איפה שזה לא יהיה) חכמים יותר… ובאותו עניין, עברת בדיקת IQ?

18/11/2013 15:51

אני יודע שפענחו אותה, אבל אולי אם הייתי שם זה היה חוסך את הצורך להמציא את המחשב הראשון (מה שבעצם די עזר לנו). חוץ מזה, כן. קלטת את זה נכון. "שם" הכוונה היא לעבר, ולא עברתי בדיקת IQ עדיין אבל אני מתכוון לבקש בדיקה ליום ההולדת שלי (באמצעות קרבת משפחה עם פסיכיאטרית).

19/11/2013 08:10

תדאג להודיע לי אחרי שתקבל תוצאה נמוכה משלי, טוב? ואל תשאל אפילו מה שלי, כול שאתה צריך לדעת הוא שהיא גבוהה יותר משלך, ואתה יכול להיות בטוח בזה.

19/11/2013 16:28
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך