דילמה מוסרית – הדילמה של שירה
שירה מאז ומתמיד הייתה מומחית מספר אחת בכיתה לנושא היסטוריה. היא שלטה בחומר, היא זכרה בעל פה תאריכים, היה לה כושר ניסוח יוצא מן הכלל והיא השתמשה יפה באמצעי הקישור בשביל לחבר בין החומר שנלמד בכיתה לבין השאלה שנשאלה במבחן.
שירה תמיד הצליחה להוציא ציונים נאים במיוחד, ואף הייתה המצטיינת הכיתתית בהיסטוריה, אז מה הפלא שכאשר התחילה שנת הלימודים שבסופה הגיע מבחן הבגרות בהיסטוריה, שירה הפכה להיות הילדה הכי פופולארית בכיתה.
ילדים רבים התחנפו אליה, ביקשו שתעזור להן ואף ביקשו להשאיל את הסיכומים שתמיד כתבה בכתב ידה היפה, אשר היו מסודרים, מאורגנים, מתומצתים ונוחים לקריאה.
שירה, כמובן, הסכימה בחפץ לב לעזור ולתת מעצמה, בעיקר כאשר שמעה על כך שילדים רבים מצליחים בזכותה.
ביום המבחן הראשון שנערך בכיתה, אחת מחברותיה של שירה, תמר, ניגשה אליה ואמרה:" שירה, אני לא מוכנה בכלל למבחן, ואם אני אשיג ציון נמוך, אז המורה תגיש אותי על ציון נמוך לבגרות ואני אכשל בבגרות."
שירה ניסתה לעזור, אבל תמר התעקשה שתשב ליד שירה במבחן ותעתיק ממנה את התשובות.
שירה אמרה לה שהמורה עלולה לזהות כי שתיהן כתבו אותו הדבר, ותמר הרגיעה אותה ואמרה שהיא תשתדל לכתוב במילים שלה.
שירה לא רצתה לתת לתמר להעתיק ממנה במבחן מכיוון שהיא פחדה שיתפסו אותה ואז יכשילו גם אותה, או יותר גרוע, אך אז תמר אמרה לה שאם היא תיכשל במבחן, היא עלולה לקבל ציון הגשה נמוך לבגרות, ובכך היא כבר תתחיל ברגל שמאל.
תגובות (12)
אהבתי(:
פגשתי את הדילמה כל כך הרבה פעמים.
אך עכשיו ברגע שצריך לענות, חד וחלק, אין לי מה לענות…
וואו.. דיי קשה. כלומר זה מעמיד אותי במצב לא נעים, כי אני יודעת איך אני הייתי מגיבה וכמה זה היה פוגע ולבטח מדרדר אותי מבחינה חברתית.
אפילו שאני תלמידה טובה לא מבקשים ממני להעתיק לעתים תכופות, אבל רק בגלל שיודעים מראש מה תהיה התגובה שלי: "תגיד לי, מה יהיה במבחן? גם אז תעתיק? תישא בתוצאות ילד ותפסיק לשחק איתי משחקים! העתקה לא תעזור לך!" או משהו כזה. ואני, מה לעשות, אנוכית ולא הייתי רוצה להיכשל בבגרות כי איזו ילדה טיפשה ונצלנית החליטה לא להתכונן ולסכן גם את הציון שלי. למרות שאני רוצה לעזור לאחרים כשקשה להם ואני אוהבת את חברות שלי, בעניינים כאלה אין אצלי בכלל דילמה. סורי, תמר, אבל את תאלצי מבחינתי להתמודד עם ההשלכות למעשים שלך.
חוץ מזה כתבת נורא יפה <:
כאילו, שתמר תעתיק ממני (כאילו משירה)?
לא. אני מכונה לשבת עם הילדה וללמד אותה היסטורה כמו אל"ף בי"ת אבל העיקר שלא תעתיק. וחוץ מזה, תראה לי בנאדם אחד שהיה נותן למישהו להעתיק ממנו? (בעצם, תחסיר את הכיתה שלי ואז תראה לי בנאדם שהיה מוכן שיעתיקו ממנו)
אמ…
בתור עצמי הייתי נותנת לה…
אבל בתור שירה לא, יש לה כבר ציונים טובים וכו' למה שתהרוס עכשיו הכל בשבילה? מי היה כבר נתנה לה?
היא*
שאלה אחת היית נותנת לה או את כל המבחן?
כמה שאלות ברור לא את כל המבחן משם שתקפוץ לי XD
אתה כותב את הסיטואציה מאוד מאוד יפה, כולל ההקדמה… כבר קרה לך/ראית סיטואציה כזו בעבר?
בכל אופן, אני לא הייתי נותן לתמר להעתיק, כי על פי הסיפור שלך, נראה שאנשים מתחילים לנצל את הדמות של שירה כתלמידה מצטניית, וזה מתחיל לעבור את הגבול.
נשמע מוכר משהו… (האמ האמ, רמז)
לא הייתי נותת לה להעתיק…זאת ממש בעיה שלה שהיא לא למדה..אני לא רוצה להיכשל או להכשיל והייתי אומרת לה שעדיף לה להיכשל לבד ואחר כך לעשות מבחן חוזר מאשר להצליח ולהיתפס שהיא מעתיקה ממני
נותנת