פירוש השיר: פרשת יתרו – ענווה ואחדות.
פירוש השיר: "פרשת יתרו – ענווה ואחדות".
.
השיר מתחיל בתהיות על הפסוק "וַיִּֽחַן־שָׁ֥ם יִשְׂרָאֵ֖ל נֶ֥גֶד הָהָֽר".
למה כתוב בלשון יחיד – ויחן?
הרי מדובר בעם שלם, ברבים, והיה צריך לכתוב "ויחנו".
בנוסף, מה הדגש הזה על "נגד ההר"?
למה התורה מדגישה את זה?
מה יש לעם ישראל "נגד ההר"?
.
אלא שההר, הוא גבוה, הוא מסמל על גבהות הלב, את הגאווה.
נגד ההר, זה בדיוק ההיפך.
אם ההר מסמל גאווה, נגד ההר מסמל ענווה.
אך למה זה חשוב לציין שעם ישראל היה במצב של ענווה?
.
אלא שהגאוותן חושב שהוא יודע הכל, לכן אי אפשר ללמד אותו דברים חדשים.
על כל דבר שתנסה ללמד אותו הוא יגיד לך "מה אתה חושב שאני לא יודע?"
"אני מבין הרבה יותר טוב ממנו.. הוא לא יכול ללמד אותי כלום"
זה כמו בקבוק מלא, אי אפשר להכניס לתוכו עוד תוכן, הוא מלא.
הגאוותן למעשה בדרך כלל רחוק מלהיות מלא בתוכן, אך בגלל גבהות ליבו, הוא חושב שהוא יודע ומבין בהכל ולכן הוא לא "כלי" לקבל תוכן חדש.
הוא סוגר את ה"פקק".
.
התורה מלמדת אותנו שהדרך ללמוד תורה, היא "נגד ההר", בענווה.
רק כך האדם הופך להיות "כלי" להכיל את התורה.
וכיצד האדם מגיע לענווה?
ברגע שהוא מבין את גדלות השם, את אינסופיותו של הקב"ה ומוגבלות האדם.
כשהאדם מבין שכל מה שיש לו, הוא קיבל מהשם.
אז במה יש לו להתגאות?
ולכן הוא מתמלא ענווה.
וכשהוא עניו – הוא יכול לקבל את התורה.
.
אך מה קורה כשעם שלם מגיע למדרגת ענווה?
פתאום אין שנאה, פירוד ואיבה ביניהם.
כי מה שמפריד בין האדם לאחר, זה הרצון האגואיסטי.
ברגע שהאדם מסלק את הרצון האגואיסטי, כשהוא מגיע לענווה, פתאום מתגלה לו האמת הפנימית – שכולנו אחד.
ולכן הוא מתמלא אהבה.
.
חשוב להבדיל בין אחדות לאחידות.
האחדות, היא חיבור בין חלקים שונים שיוצרים יחד את האחד, את השלם.
האחידות לעומת זאת אומרת שהחלקים זהים.
היהדות מלמדת אותנו שכולנו חלקים של השלם, אך כל אדם הוא חלק יחודי.
זה כמו גוף האדם שיש בו איברים, עצמות, גידים, ורידים וכו'.
אך כולם יחד – יוצרים את הגוף השלם.
זאת אומרת, שלמות הגוף מושגת דווקא בגלל השוני ולא בגלל האחידות.
אם גוף היה עשוי רק מידיים, הוא לא היה שלם, הוא היה פגום.
האחידות פוגמת באחדות.
האחדות מושגת דווקא דרך היחודיות של כל חלק וחלק שיוצרים יחד את הגוף השלם.
.
וכך גם עם ישראל, במהותו הוא אחד שלם.
אך הוא עשוי מחלקים שונים ולא זהים.
אך כשכולם מחוברים לאלוקות, מתגלה להם האמת הפנימית, שכל יהודי הוא חלק מהשלם שנקרא עם ישראל.
.
זו הסיבה שנאמר "ויחן" בלשון יחיד.
כי התגלה להם שהם לא חלקים נפרדים, אלא אחד שלם.
ובלשון חז"ל: "כאיש אחד בלב אחד".
.
זו הסיבה גם ש"ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה".
כלל גדול בתורה – הכוונה היא שהוא כולל את התורה כולה.
מהות התורה היא הדרך שלנו להגיע לאהבה אמיתית.
והדרך לשם, היא בהבנה שאנו חלקים מאותו אחד.
ואז כמו שאדם יכול לאהוב את כל החלקים בו – הוא יכול לאהוב את כל עם ישראל.
את כל החלקים בכלליותו.
.
השיר מסתיים בתהיה, אולי המסר העיקרי בפרשה הוא שברגע שנסלק את הגאווה, תשתנה לנו כל תפיסת המציאות ונתמלא אהבה כי נבין שמי שתפסנו כזרים, הם בעצם חלק מאיתנו?
ואולי מי שמבין את זה מבין את הבסיס של כל התורה כולה?
"ואהבת לרעך כמוך".
.
מאחל לכולנו שנזכה להגיע למדרגה שבה אנו לא רק מבינים את זה – אלא גם חווים.
שבת שלום עם ישראל!
תגובות (0)