בינה-מלאכותית

urila 20/10/2024 45 צפיות אין תגובות

בינה מלאכותית (Artificial Intelligence, AI) תומכת בהליכה בתלם ומדכאת מחקר חלוצי.

חוקרים ששולחים עבודה לעיתון, בדרך כלל מקבלים תגובה מהעורך תוך פחות מעשרים וארבע שעות. משהו כמו שהוא קרא את העבודה והוא מרגיש שהיא לא מתאימה לקוראים של העיתון, או משהו דומה. אני מרגיש שמסמכים נקראים בהתחלה על-ידי תוכנה של בינה מלאכותית המבצעת את הסינון הראשוני, בלי שעין אנושית תראה אותם. ככזאת, בינה מלאכותית מעודדת עבודה סטנדרטית של הליכה בתלם, עוד מאותו דבר, ומדכאת עבודה מקורית וחלוצית שלא דווחה קודם בספרות. מחפשים פריצות דרך חלוציות? הגעתם למקום הלא נכון.

אני שם את העבודות שלי באתר שנקרא "שער המחקר" (ResearchGate), ועד עכשיו היו אליהן כ- 60000 כניסות! (יש מקורות שמציינים כי להרבה עבודות שפורסמו יש בדרך כלל שתי כניסות: המחבר והמבקר).

למשל:

https://www.researchgate.net/publication/369417570_Earth_Moon_and_Artificial_Intelligence

שאלתי את הבינה המלאכותית: למה תמונת כדור הארץ המלא, "הגולה הכחולה", אחידה מהמרכז אל ההיקף? (היא כמעט אחידה).

הגרסה הקודמת של הבינה המלאכותית ChatGPT אומרת כי התמונה מתאימה לתמונת הירח. זאת תשובה לא לעניין. הגרסה החדשה GPT-4 מספקת תגובה נכונה:

"האחידות של התמונה המלאה של כדור הארץ נובעת מאירוע פיזור בודד של אור שמש. פיזור בודד של אור הוא קוהרנטי וגורם להגברה של פיזור אור לאחור, אפקט הניגודיות. זאת אותה סיבה למה התמונות של כל הפלנטות המלאות האחרות, וכל התמונות המלאות של הירחים שלהן, הן כולן אחידות."

איך אני יודע שזאת תגובה נכונה? זהו ציטוט מדויק מעבודה שלי, ואפילו ניתן אליה מראה מקום. הידד, אני בינה מלאכותית.

מכל האינפורמציה שהבינה המלאכותית סורקת, איך היא יודעת שזאת התגובה המועדפת והנכונה? היא לא יודעת. זאת התגובה היחידה המופיעה בבסיס הנתונים העצום שהבינה המלאכותית סורקת, ועוסקת בתצפית של התמונה המלאה של כדור הארץ.

כיוון שהבינה הלא מלאכותית (NAI?) דוחה את עבודתי, לפחות "חכמת ההמון" (“crowd wisdom”) בעדה, והבינה המלאכותית (AI) אפילו מצטטת אותה.

בינה מלאכותית:
AI: https://www.tale.co.il/ סיפורים-לפי-נושא /סיפורים-קצרים/בינה-מלאכותית.html

באנגלית:
AI: https://www.tale.co.il/ סיפורים-לפי-נושא /סיפורים-באנגלית/artificial-Intelligence-ai.html


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך