פעם אחת הסביר הבודהה לתלמידיו חמש שיטות להפסקת מחשבות רעות. שיטות אלה מסודרות בסדר עולה על-פי דרגות מאמץ, מהשיטה הדורשת מאמץ מועט ביותר ועד לשיטה הדורשת מאמץ מירבי. אם השיטה […]
שממה אינסופית של הריסות, אבק, ולבנים חרוכות. גם אני זוכרת את המקום הזה. פעם זאת הייתה עיר, עיר של מילים. אלה היו בעבר הרחוק מאוד רחובות צפופי־בתים, שאכלסו אינספור ספרים, […]
פעם אחת, מלך האלים, סקה (Sakka), הופיע מול הבודהה, וביקש ממנו להסביר לו על רגל אחת כיצד ניתן להגיע למעמד עליון בקרב אלים ובני-אנוש. הבודהה השיב שהדרך המובילה לכך היא […]
יש המוצאים השראה בסינדרלה , בטירות מפוארות , סוסים ואבירים , בפיטר פן וונדי מתעופפים ואפילו בשקרים של פינוקיו שכל רצונו היה רק להיות ילד אמיתי וכל חייו השתוקק לדעת […]
פעם סיפר הבודהה לתלמידיו משל על אדם המחפש את ליבת העץ, והמשיל את המחפשים הרוחניים לאדם זה. בתחילת דרכם, מהרהרים המחפשים הרוחניים: ”אני קורבן וטרף של לידה, הזדקנות, מוות, כאב, […]
פעם מהאמוגלאנה (Mahāmoggallāna) הנכבד חש ברע, כאילו הוא אכל יותר מדי קטניות. בראייתו הטהורה, ראה מהאמוגלאנה שחוליו הוא רוח רעה שנכנסה לתוך המעיים שלו. אז מהאמוגלאנה ציווה: "צא, שד רע! […]
בעת אחד ממסעות הנדודים שלו, פגש הבודהה את השודד הרשע אנגולימאלה (Aṅgulimāla), והמיר אותו לאמונה ברוכה. אנגולימאלה נהג לרצוח עוברי אורח בדם קר, ולענוד מחרוזת מאצבעותיהם של קורבנותיו. אנגולימאלה לא […]
פעם לימד הבודהה את תלמידיו דהמה באמצעות שלושה משלים. בתחילה, סיפר הבודהה את משל נחש המים. אם אדם כלשהו שרוצה ללכוד נחש מים יאחז אותו בזנב, הנחש עלול להתפתל לאחור […]
בסנגהה של הבודהה היה נזיר בשם מוליה (Moḷiya), שהרבה לבלות את זמנו בשיחות ריקות עם קבוצת נזירות. הרגל זה התקבע, וכשתלמידים אחרים של הבודהה העירו להם על כך, מוליה וחברותיו […]
לילה אחד, התקרב אל יפה וזוהר לקומארה קספה (Kumāra Kassapa), תלמידו של הבודהה, וחד לו את החידה הבאה: קן נמלים מעלה עשן בליל ובוער ביום. ברהמין אומר לחכם: "חפור את […]
פעם אחת, הבודהה סיפר לאננדה את סיפור היווצרותה של ארץ הטוהר של בודהה אמיטאבהה. לפני עידן ועידנים חי מתרגל רוחני בשם דהרמאקרה (Dharmākara). הוא נטע בליבו כוונה מבורכת לצבור חוכמה […]
בזמנו כתבתי את הספר, "אתה כפי שהנך באמת", שבתוכו הכנסתי מבחן אישיות מפורט וכולל, שאמור לגלות את האני הפנימי של כל אחד מאתנו. היום, עם התעמקותי במיסטיקה ורוחניות, אני מבין, […]
מהי אמונה? היום משתמשים במילה אמונה כתחליף למילה הערכה. כאשר אדם אומר "אני מאמין שכך וכך יקרה" הוא בעצם מתכוון להגיד "אני מעריך שכך וכך יקרה". אך בפירוש המקורי שלה, […]
יֵשׁ בּוֹ צַד שֶׁרוֹצֶה לַהֲרֹג – וְצַד שֶׁרוֹצֶה לִחְיוֹת, מֻמְחֶה וְהֶדְיוֹט – חָכָם וְאִידְיוֹט. בּוּר – וְאִינְטֵלֶקְטוּאָל שֶׁרַק רוֹצֶה לֶאֱסֹף יְדִיעוֹת, פַּחְדָן – שֶׁלֹּא מְפַחֵד מִיְּרִיּוֹת. פָּזִיז – אַךְ מַרְבֶּה […]
חָבֵר – אֲנִי יוֹדֵעַ מָה אַתָּה חוֹוֶה, אֲנִי יוֹדֵעַ שֶׁאַתָּה חוֹשֵׁב שֶׁאֵין עָתִיד – וְלָמוּת אַתָּה מְקַוֶּה. כָּל רֶגַע הוּא סֵבֶל – וְאֶת הַמְּחִיר מִמְּךָ הוּא גּוֹבֶה, אֲנִי יוֹדֵעַ אֵיךְ […]
חַיִּים בְּמִרְדָּף – אַחֲרֵי עוֹד מְסִבָּה, עוֹד הֲנָאָה, אַךְ מָה אִם זוֹ הָאַחֲרוֹנָה – וְלֹא תִּהְיֶה הַבָּאָה? הַחַיִּים זְמַנִּיִּים – וְיְכוֹלִים לְהִסְתַּיֵּם בְּהַפְתָּעָה, אֵיךְ הָיִיתָ רוֹצֶה לְהִשָּׁאֵר בַּזִּכָּרוֹן הַקּוֹלֶקְטִיבִי – […]
כל אדם רוצה שיהיה לו לחיים שותף – פרטנר, מישהו שיגרום לו להרגיש מנצח – גם כשהוא לא ווינר. שגם אם אין לו כסף – יגרום לו להרגיש מיליונר, שילווה […]
לסיוט שגרמתי לך – היום אני ער, אני מבין שבתוכך – אתה סוער, בוער. ממה שעשיתי – איני מנסה להתנער, ממך אני רוצה לבקש סליחה – ולהגיד שאני מצטער. . […]
הם אומרים שלרפא חירשות – זה רצח עם לחירשים, יש רק שתי אפשרויות – או שהם רעים או טיפשים. תיאוריה שהפכה לכת – שסוברת שהצודקים הם תמיד החלשים, ככל שהחיים […]
פרק 1 נד הסיר את מסכת החמצן מאפו רק לרגע. רק לנשום את אי- האוויר. לאחר שיעול או שניים החסיר אותה לאפו, נושם עמוק את החמצן בשריקה מאומצת. אבא אמר […]
"איך אתם הישראלים מסוגלים להרוג? – אין לכם רחמים? איך אתם מסוגלים לפגוע – ב'חפים מפשע תמימים'? ואנחנו 'נאורים' וממש לא – אנטי 'שמים', בני שם, הם לא רק היהודים […]
כולם מדברים נגד הדור הזה. לא שמעתי מישהו אחד שלא אומר שהדור הזה הוא דור נורא, דור רע, דור שהשטן מסתובב בו חופשי ועורף ראשים, דור שהחוצפה חוגגת בו, דור […]
זה היה היום, כשהלכתי לתומי ברחוב. לא תזמנתי את זה, לא דמיינתי את זה, זה פשוט הגיע בלי לחשוב. ראיתי זקנה מובלת בידי עובדת זרה. העובדת שלה זלזלה בה, כך […]
הם תמיד היו ברברים – אף פעם לא היה להם קלאס, אך הם 'עברו את הגבול' – וחלאס, נמאס! במלחמה הזאת – צריך לשלוף את האס, הפעם אחת ולתמיד – […]
והיא זועקת – "אני סובלת", אך את העזרה שהיא מבקשת – היא לא מקבלת. "לזעוק מבחינתנו – זו התנהגות בלתי נסבלת", הם 'מסבירים' לה – בזמן שלחדר הבידוד היא מובלת. […]
סליחה – שהתנהגתי כלפיך בבריונות, היית קרוב – ולכן יכולתי לפגוע בך גם בלי 'כוונות'. סליחה – שהעצמתי בך את החסרונות, סליחה – על כל העלבונות, סליחה על הביקורת שנאמרה […]
כולנו חשים לפעמים את כאב האחר – מתוך הזדהות, מכה במקום רגיש – או פגיעה משותפת בתחושת אבהות. אך כאשר ישנה אמפתיה – ברמות מידי גבוהות, ובאדם יש בלבול בגבולות […]
איך זה להיות מתמודד נפש – גבר? לשמוע לא מעט אמירות כמו – "אתה גבר, תתגבר". "זה בעיות של נשים – אצל גבר זה תוך כמה ימים עובר". יש רבים […]
הוא לא סתם – עוד שם על הטופס, הוא לא סתם עוד 'אפס' – 'חמש אפס'. הוא עוד אחד שנופל – אך אף אחד לא 'תופס', הוא אדם – שמנסה […]
עבור הנורמטיבי 'למות עבורה' – נחשב למעשה רומנטי, "אני כל כך אוהב אותה שאני מוכן להקריב את הכי יקר לי עבורה – אותי." עבור האובדני לחיות עבורה – בעל אותו […]
מוסר השכל לחיים
יש הרבה דרכים ללמוד: אפשר לשבת בכיתה ולהשתעמם עד מוות, ואפשר לשמוע ולקרוא סיפורים שילמדו אתכם דברים שלא לומדים בבית הספר, במכללה או באוניברסיטה. סיפורים עם מוסר השכל מתארים בדרך כלל סיפורים אישיים של איכר, תלמיד חכם ואפילו חיות, ומתוכם אנחנו צריכים ללמוד ולהכיר את הטבע האנושי. לדוגמא: כולנו מכירים את המשל על העורב, השועל ופרוסת הגבינה. משלים הם דרך מצוינת ללימוד וחינוך, בעיקר של ילדים.
סיפורים עם מוסר השכל יכולים להיות מותחים, עצובים או שמחים ומצחיקים – אבל העיקרון החוזר שבהם הוא אחד: בסוף הסיפור ישנה מסקנה חדשה שלא יכולנו ללמוד או לדעת אותה בהתחלה. מסקנה זו הופכת לתובנה שאיתה נישאר לכל החיים, ואולי נעשה בה שימוש כאשר ניתקל במקרה דומה במהלך החיים.
איך מספרים סיפור עם מוסר השכל?
רוב סיפורי מוסר ההשכל הם סיפורים ואגדות ישנות שלעיתים מגיעים מארצות רחוקות: סיפור על איכר מאירלנד, לוחם סמוראי יפני או אריות ושועלים. בדרך כלל הסיפור יהיה קצר מאוד עם טוויסט בעלילה ממש בשורה האחרונה. כדי לספר את הסיפור בצורה טובה צריך לשים לב לפרטים הקטנים ולתיאורים שיוצרים את המתח בסיפור. השומעים צריכים להיות קשובים ומרותקים ולהזדהות עם הדמויות בסיפור קצר זה. חשוב מאוד להפריד ולהדגיש את התובנה (המסקנה) המתקבלת מהסיפור כדי שהקוראים והשומעים יוכלו להבין אותה ולקחת אותה איתם להמשך חייהם.