פרשת בשלח – ההבדל בין שיר לשירה.
מָה הַהֶבְדֵּל – בֵּין שִׁירָה לְשִׁיר?
לָמָּה כָּתוּב בִּלְשׁוֹן עָתִיד – "אָז יָשִׁיר"?
הַאִם יֵשׁ קֶשֶׁר בֵּין עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת – לְעֶשֶׂר שִׁירוֹת?
וְאֵיךְ כֹּל זֶה קָשׁוּר – לְעֶשֶׂר סְפִירוֹת?
.
שִׁיר – הוּא שִׁלּוּב שֶׁל קוֹלוֹת וּצְלִילִים,
שֶׁמִּתְמַזְּגִים בְּיַחַד עִם הַמִּלִּים.
מָה שֶׁמְּיַחֵד אֶת הַשִּׁיר – זֶה הַהַרְמוֹנְיָה,
אֹסֶף כֵּלִים וּצְלִילִים – שֶׁהוֹפְכִים לְסִימְפוֹנְיָה.
כְּשֶׁהַצְּלִיל – לֹא בַּסֻּלָּם,
זֶה צוֹרֵם – כִּי הַשִּׁלּוּב בֵּינֵיהֶם כְּבָר לֹא מֻשְׁלָם.
.
הַשִּׁיר – הוּא גִּלּוּי שְׁלֵמוּת נְקֻדָּתִית,
כְּשֶׁמִּמִּגְוַן צְלִילִים – נוֹצֶרֶת יְצִירָה אַחְדוּתִית.
הַשִּׁירָה לְעֻמַּת זֹאת – הִיא גִּלּוּי שְׁלֵמוּת אַלְמוֹתִית,
עִם יְכֹלֶת הִתְפַּתְּחוּתִית,
וּבְכָךְ הִיא שׁוֹנָה מַהוּתִית.
.
הָעוֹלָם נִבְרָא – בֶּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת,
עַל פִּי – עֶשֶׂר הַסְּפִירוֹת.
כְּנֶגְדָּן יֵשׁ עֶשֶׂר שִׁירוֹת,
שֶׁהֵן לֹא סְתָם זְמִירוֹת,
אֶלָּא עֶשֶׂר הֶאָרוֹת – שֶׁאֶת הָעוֹלָם מְאִירוֹת.
.
אֶת הַשִּׁירָה שׁוֹמְעִים,
לֹא רוֹאִים.
אַךְ יֵשׁ כָּאֵלֶּה שֶׁלְּהַאֲזִין – אֵינָם יוֹדְעִים.
.
שְׁמִיעָה מִלְּשׁוֹן מַשְׁמָעוּת,
הַשִּׁירָה נִשְׁמַעַת – לְמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מוּדָעוּת,
לְמִי שֶׁמַּעֲמִיק – וּמִתְבּוֹנֵן בַּמַּהוּת.
לְמִי שֶׁתּוֹהֶה – מִי בָּרָא אֶת הַמְּצִיאוּת?
.
הַשִּׁירָה הָעֲשִׂירִית – תִּהְיֶה מֻשְׁלֶמֶת,
הַהִתְגַּלְּמוּת – שֶׁל כֹּל שִׁירָה קוֹדֶמֶת.
הָאֱלוֹקוּת – כְּבָר לֹא תִּהְיֶה נֶעֱלֶמֶת,
וְהַהֶאָרָה – כְּבָר לֹא תִּהְיֶה כָּזוֹ מְצֻמְצֶמֶת.
.
"אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה – וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל",
כִּי הָעוֹלָם כֻּלּוֹ – יִגָּאֵל.
לֹא תִּהְיֶה גָּלוּת אֱדוֹם – אוֹ יִשְׁמָעֵאל,
וְכֻלָּם יֵדְעוּ – אֶת גְּדֻלַּת הָאֵל.
.
וְאוּלַי הַמֶּסֶר הָעִקָּרִי בַּפָּרָשָׁה,
הוּא הַצִּפִּיָּה – לְ"שִׁירָה חֲדָשָׁה"?
הַתִּקּוּן הַנִּדְרָשׁ – בִּשְׁבִיל גְּאֻלָּה עֲתִידִית,
שֶׁהַפַּעַם – תִּהְיֶה תְּמִידִית.
שֶׁתִּהְיֶה בָּנוּ – אַהֲבָה הֲדָדִית,
שֶׁתֵּלֵךְ וְתִתְעַצֵּם – בְּעִקְבוֹת יְדִיעָה "סוֹדִית",
שֶׁתִּתְגַּלֶּה לָנוּ – בְּדֶרֶךְ "יִחוּדִית".
תגובות (0)