פירוש השיר – על יוסף ואחיו.

20/12/2024 36 צפיות אין תגובות

לבקשת העוקבים הנה פירוש לשיר שכתבתי על פרשת וישב – יוסף ואחיו:
.
השיר מתחיל בשאלה, כיצד האחים הקדושים רצו להרוג את יוסף?
זאת אומרת, מדובר באנשים משיכמם ומעלה, בני יעקב אבינו, שמהם עתיד לצאת עם ישראל כולו, כיצד הם נהגו בשפל מוסרי לכאורה, שבו האחים רוצים להרוג את אחיהם?
גם אם יש סכסוך בין אחים, זו סיבה להרוג?
צריך לשבת לדבר, ללבן את הסוגיה ולהכריע.
ומקסימום להסכים שלא להסכים.
.
אלא שהמאבק בין יוסף ואחיו, היה על דרך ההנהגה.
יוסף מספר להם על חלומותיו, על חזונו כמנהיג האומה שעתידה לקום, ודווקא בגלל שהם יודעים שיש לו סיכוי סביר להנהיג את האומה, הם מפחדים ממנו.
.
כדי להסביר למה, צריך לערוך הקדמה קצרה.
בחטא אדם הראשון (שצריך להבין מהו החטא ולמה הוא כל כך חמור, אך זה לא הפוסט להסביר אותו) ירד המצב הרוחני של האדם, של האנושות כולה.
לכן ממצב שהיינו בו בגן עדן, ירדנו לעולם הזה, החומרי.
אנו נבחרנו כאומה שתוביל את התיקון.
(יש לכך סיבה למה דווקא אנו, אך שוב, פוסט לזמן אחר)
זאת אומרת שהאומה הישראלית אמורה לתקן את עצמה, ולהוביל את האנושות כולה לתיקון.
קוראים לזה לפעמים העלאת ניצוצות, תיקון עולם וכו'.
שמות שונים שבאו להגיד דבר אחד, להחזיר את המצב לקדמותו, לפני החטא, ואז להוביל את האנושות לתכליתה המקורי.
למצב רוחני שבו אין סבל, אלא יש חיבור עם הבורא האינסופי ולכן יש שלמות בעולם וכתוצאה מכך שלום עולמי.
.
המאבק בין יוסף לאחיו, היא מהי דרך ההנהגה הנכונה שדרכה עם ישראל יוביל את העולם כולו לתיקונו?
עם ישראל צריך להיות אור לגויים, זאת אומרת, להשפיע על העולם הארה, הבנה מה נכון, מהי הדרך הנכונה לתיקון האנושות.
אך באיזו דרך עם ישראל צריך לעשות את זה?
.
גישת יוסף היא יותר אוניברסלית.
עם ישראל צריך להיות בין הגויים, להשפיע עליהם מבפנים ולהוביל אותם לדרך הנכונה.
.
גישת האחים היא יותר לאומית.
קודם כל נעבוד על האומה הישראלית, שהם יתוקנו בעצמם ברמה מסויימת ורק אז נוכל להשפיע על העמים האחרים ברגע שנהיה מודל חיובי של אומה מתוקנת.
.
לשיטתם של האחים, גישתו של יוסף מסכנת את האומה הישראלית.
אם עם ישראל יהיה בין הגויים, הוא יושפע מתרבותם במקום להשפיע עליהם.
במקום להוביל את האומות לתכליתם, עם ישראל יאבד את תכליתו, יתבולל ויאבד את דרכו.
.
האחים הקימו בית דין, ושפטו את יוסף.
טענתם הייתה שיש ליוסף דין רודף.
.
דין רודף, זה מושג בהלכה שאם מישהו רודף אחרי מישהו להורגו, מותר להרוג את הרודף.
קל וחומר אם הוא קם להרוג אותך.
וכל שכן אם הוא בא להרוג אומה שלמה.
.
האחים טענו שגישתו של יוסף תהרוג את האומה לפני שהיא הוקמה, ולכן יש לו דין רודף על האומה הישראלית כולה, זו הסיבה שהם דנו אותו בדין מוות.
.
אלא שהאחים תהו, אולי הם טועים?
אולי בעקבות הרצון שלהם לשררה וכבוד והפחד שיוסף ייקח להם אותם הם פועלים כך?
אולי הם לא שופטים אותו אובייקטיבית אלא מאחורי זה נמצאים מניעים אינטרסנטיים?
.
ולכן הם הגו לכך פיתרון.
ניזרוק אותו לבור מלא נחשים ועקרבים ארסיים.
.
מה הפיתרון בכך? הרי זה אמור לגרום לו למוות מיידי.
אלא שלאדם יש בחירה, לבעלי חיים אין בחירה.
האדם יכול להרוג בבחירתו, אך בעלי חיים לא.
.
זאת אומרת, בדרך הטבע בעלי חיים טורפים הורגים בני אדם, אך זה רק למי שיש פגם בצלם האדם שבו, זאת אומרת בחלק הרוחני שלו.
לכן אם ליוסף אין פגם רוחני, בעלי החיים לא יוכלו לפגוע בו לרעה.
כך שזה יהיה מבחן אם יוסף צדיק או רשע.
.
יוסף עבר את המבחן הזה בהצלחה.
אבל אולי הוא צדיק לכשעצמו, אבל טועה?
זאת אומרת, כוונותיו טובות, אבל גישתו שגויה ואינה נכונה ותוביל לאבדון?
כמו שאמר פעם אדם חכם, "הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות".
.
אז האחים החליטו למכור אותו לעבדות.
מעבדות הסיכוי שלו לצאת מנהיג קלושה עד שהיא כמעט לא קיימת.
ואם הוא מתוך העבדות יגיע למלוכה, הרי זה אומר שלגישתו יש פוטנציאל.
זאת אומרת, אם הוא יצליח לעמוד בניסיונות הקשים של לרדת למצרים, שיא הטומאה, ולהישאר צדיק בכל זאת, סימן שלפחות חלק מעם ישראל, גם אם יהיה בגלות וגם אם יהיה במקומות טומאה, עדיין חלק ממנו יצליח להישאר טהור ולתקן.
ולכן אם יוסף יצליח מכך, זו הוכחה לכך שגישתו אפשרית.
.
יוסף כמובן הוכיח שגישתו אפשרית.
ולבסוף האחים התאחדו איתו ועשו שלום ביניהם.
והכוונה היא שהבינו, שצריך איזון בין שתי הגישות.
מצד אחד לעבוד על תיקון האומה, ומצד שני להשפיע על העולם כולו.
מצד אחד לשמור על האומה שלא תושפע מקלקול האומות, ומצד שני להשפיע על העולם כולו בהתוויית הדרך הנכונה לתיקון האנושות.
.
יוסף הוכיח שגם בגלות אפשר לשמור על עצמנו ולהישאר צדיקים.
אך רוב העם נפל בגלות.
80% מעם ישראל נשאר במצרים ורק 20% יצאו משם.
לכן עדיין יש ויכוח בין זרמים ביהדות, מהו האיזון הנכון בין שימור מהשפעות זרות, לבין השפעה על הכלל.
.
לכל יהודי יש נשמה שמגיעה מענף רוחני אחר, ואצלה האיזון קצת שונה.
ולכן גם המחמירים ביותר בהנהגה לכלל, נוהגים אחרת בהנהגת פרטים מסויימים.
.
אני מאחל לכולנו שנצליח לתקן את עצמנו ואת החלק שלנו בתיקון האנושות כולה.
.
שבת שלום עם ישראל!


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
8 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך