שגיאות כתיבה נפוצות- כיצד ללמוד ולתקן :) – חלק שלישי ואחרון
לגמרי שכחתי שהמשכתי את זה XD ואז פתאום נזכרתי בזה וראיתי שהמשכתי, אז החלטתי לפרסם את האחרון. (נ.ב- גם כתבתי עוד דברים שקשורים לבניית הסיפור כסיפור ועלילה, אם אתם מעוניינים שאפרסם גם את זה אז אשמח לדעת :))
שגיאה מס´ 13- חוסר נאמנות למקום ותקופה
לא פעם ולא פעמיים נתקלתי בסיפורים שכביכול מתרחשים בארץ זרה או בארץ, והשמות שם הדמויות בכלל לא קשורות לאותה ארץ.
למשל, ישראלי שקוראים לו תומאס? נכון, באמת יש כאלה שיש להם שמות לועזיים, אבל שם המשפחה ישראלי/יהודי, לכן לא סביר שיקראו לדמות, למשל, תומאס ג´ונס, נכון?
ואותו דבר הפוך: יכול להיות שתהיה דמות אמריקאית שקוראים לה מיכל לוי? בחו"ל, למשל, זה יותר סביר, מכיוון שלא כמו בארץ, יש הרבה יהודים, הרבה נוצרים והרבה מוסלמים (ועוד דתות אחרות, כמובן).
דמות אחת, זניח. שתי דמויות, אפשר להתמודד עם זה. אבל זה לא יהיה הגיוני שכמעט לכל הדמויות יהיו שמות ישראלים כשהם גרים בארה"ב, לדוגמא, או שלכל הדמויות יהיו שמות אמריקאים כשהם גרים בארץ.
לזה קוראים- נאמנות למקום. כי בכל זאת, לא רק קשור לשמות, אין מצב שכיכר טיימס תהיה בספרד, נכון? או שהטאג´ מאהל יהיה במצרים, נכון?
עוד שגיאה נוספת, אפילו יותר חשובה, היא חוסר נאמנות לתקופה.
שגיאות כאלה הן לדוגמא: מכוניות במאה ה-15, פטיפון במאה ה-19, אייפון בשנות ה-60 וכו´.
אם אתם כותבים על תקופה מהעבר, תעשו תחקיר קצר לגבי הטכנולוגיה וההתקדמות הטכנולוגית באותה תקופה, שלא תצאו טיפשים. שלא לדבר על זה שחוסר נאמנות לתקופה מקלקל בהרבה את הסיפור.
שגיאה מס´ 14- חתיכת משפט בשביל ליצור מתח
לפעמים כשאני קוראת סיפורים בהמשכים, בסוף פרק מסוים כתוב לדוגמא " הלכתי לחדר ושם ראיתי את…" וזו גם שגיאה. לחתוך משפט באמצע בשביל מתח זה שגוי. אסור לחתוך משפט באמצע, זה לא נכון מבחינה תחבירית.
בסיפורים בהמשכים זה זניח, כי זה לא מתיימר להיות מקצועי.
אבל במידה ואתם מתכוונים לכתוב משהו מקצועי אל תחתכו משפטים באמצע! אם אתם רוצים ליצור מתח תוכלו לשנות את המשפט הנ"ל כדי שיהיה גם מותח וגם מקצועי, לדוגמא: "הלכתי לחדר ושם ראיתי אותו. הוא היה האחרון שציפיתי לראות בזמן כזה. זה ברור, עכשיו אני בבעיה."
שגיאה מס´ 15- כתיבת מספרים בצורה מספרית
כשכותבים תמיד תמיד כותבים מספרים במילים, ולא בצורה המספרית שלהם!
15- חמש עשרה
100- מאה
1,000- אלף
וכו´… גם אם המספר מסובך קצת.
שגיאה מס´ 16- סלנג
אסור בשום אופן לכתוב בסלנג!
בסלנג אפשר להשתמש רק במשפטים שאומרות הדמויות, ולא בכתיבה עצמה ובתיאורים.
למרות ש- במידה והשימוש בסלנג הוא משהו מכוון, כלומר, בכוונה, למשל, כדי שהקורא יקרא את מה שכתוב כמו שאומרים בסלנג, זה דווקא אפשרי. (אישית, אני פחות מעדיפה, אבל בסך הכל זו בחירה שלכם)
*צורה לא נכונה: הוא הביא לי ת´תיק.
*צורה נכונה: הוא הביא לי את התיק.
שגיאה מס´ 17- מחסור בפיסוק
הרבה פעמים כותבים מתחילים לא משתמשים בפיסוק, או משתמשים רק בגרשיים ונקודה.
פסיק ( , ) הוא הכי חשוב בכתיבה. הפסיק מסביר לך איפה החלק במשפט נגמר ואיפה הוא מתחיל, והוא מסמן לך איפה להפסיק לרגע את הקריאה.
*צורה לא נכונה: היא אהבה לדמיין את עצמה רוקדת לצלילי המוזיקה הקצבית לפעמים בשדה של פרחים, לפעמים בשוק ולפעמים בתוך היער אבל רק לפעמים ביער כמו כולם היא גם מפחדת.
*צורה נכונה: היא אהבה לדמיין את עצמה רוקדת לצלילי המוזיקה הקצבית, לפעמים בשדה של פרחים, לפעמים בשוק, ולפעמים בתוך היער. אבל רק לפעמים ביער. כמו כולם, היא גם מפחדת.
תגובות (3)
אני מאוד מסכימה עם 13 אבל דווקא טימותי ג'ונס נשמע לי הגיוני.
אני עצמי אליזבת נורטון אז דמות אחת אולי לא תהרוס את העלילה..
האמינות* לא העלילה.
כן, את צודקת :)
למרות שזה גם תלוי ברקע של הדמות עצמה. 13 לא כל כך מדוייק, אבל עדיף לא להיסחף עם השמות XP