מתקשים? איך להתחיל לכתוב סיפור:

Amora 28/08/2015 3785 צפיות אין תגובות

יצא ששאלו אותי אם אני יכולה לכתוב איך לכתוב סיפור. די התנגדתי מהרעיון של לכתוב את זה, כי אין באמת דרך וזה לא משהו מלמדים. כתיבת סיפור תלויה בדמיון של הכותב ועליו אי אפשר להחליט ואי אפשר לנהל אותו, כי דמיון הוא משהו לא צפוי ומקורי לכל אחד ואחד. מה שאני כן יכולה לעשות זה לעזור למצוא כיוון שיוביל אתכם לכתיבת הסיפור.

טוב, אז הסיפור, קודם כל, חייב להתחיל מרעיון כללי. לא תוכלו להתחיל לכתוב בלי רעיון (ושלא יהיה יותר מדי כללי, כמו באיזה ז'אנר הוא, כי מניסיון, אי אפשר באמת לבנות מזה משהו ממשי). תחשבו מה אתם רוצים שיקרה בסיפור, תבחרו כמה ז'אנרים, ותבנו עלילה.

אם אתם מתקשים בלהמציא את העלילה, תנסו ללכת בכיוון אחר ולהמציא את הדמות הראשית. הדמות הראשית היא בעצם הדמות שמניעה את העלילה (ולאו דווקא הדמות שמופיעה הכי הרבה בסיפור). הדמות הראשית חייבת להיות מיוחדת ומעניינת, אחרת העלילה לא תוכל להתפתח למקומות מיוחדים ומעניינים. תוכלו להתחיל לכתוב בתיאור של הדמות, של חיי היומיום שלה ומה מיוחד בה (ראו "האמן" או "מיסטר אין", למשל, ותראו שבשניהם הלכתי לפי התבנית הזאת ובכך בניתי את העלילה).

אם יש לכם רעיון כללי שאתם יודעים מה מתרחש בו ולאו דווקא יש לכם דמויות, תוכלו להתחיל בתיאור המצב ומשם ייבנו לכם הדמויות (ראו "העליונים", למשל, שם הלכתי לפי הרעיון הכללי ואז יצרתי את הדמויות).

אחרי שיש לכם את העלילה והדמויות, הגיע הזמן ליצור את הבעיה שבין היתר תניע את הסיפור יחד עם הדמות הראשית. הבעיה יכולה להיות אישית (אבל, טראומה או חיפוש), חברתית (רצח או שינוי חברתי כללי) או עולמית (סוף העולם). כמו מה שכתבתי בחלק הקודם, בימינו כבר כמעט ואין רעיונות מקוריים, לכן נאלץ להסתפק בבעיות הרגילות שתמיד מופיעות, ותוך כדי העלילה לגרום להן להפוך למקוריות עם טאצ'ים אישיים וטוויסטים בעלילה (טוויסטים בעלילה זה המפתח למתח! בין היתר). לרוב, יש גם דמויות שגורמות את הבעיה- הנבל הראשי, אם תרצו לקרוא לו ככה, ואני שמתי לב שלנבלים יש את אותן סיבות לעשות את מה שהם עושים: כוח (שליטה בעולם, השתלטות כוללת או תהילה), נקמה (בגיבור, במישהו קרוב לו או במישהו חשוב ורם מעלה), אהבה (כי יש אנשים שיעשו הכל בשביל זה), כסף (מה לא עושים בשביל כסף), הצלת מישהו קרוב להם (זה דומה לאהבה אבל לא, וכמובן, זה מגיע ממניע לא אנוכי, ככה שגם אפשר להזדהות עם ה"נבל"), הרס (רק בשביל הכיף, כמו הג'וקר מבאטמן), יופי (מתאים יותר לנשים מאשר לגברים, אבל אתם יכולים לקחת את זה לאן שתרצו), חיים או חיי נצח (גם סיבה די נפוצה).

אחרי שבניתם את העלילה והדמות הראשית, תוסיפו דמויות משנה. הן יכולות להיות דמויות משנה שיסייעו לגיבור, כמו עוזרים או שותפים, הן יכולות להיות דמויות שפשוט נמצאות שם (כמו מנהל, מורה או הורה) והן יכולות להיות דמויות ארעיות שהדמות פגשה במקרה או נשלחה אליה. אל תפחדו להוסיף דמויות משנה, כי לרוב הן יכולות לסייע לכם בהמשך של כתיבת הסיפור.

הכי חשוב לזכור שאסור לכתוב בכוח! אולי יש לכם חשק מטורף לכתוב משהו חדש, אבל אם אין לכם רעיון בראש, זה לא יצליח ותצאו מתוסכלים, מניסיון. אני ממליצה שכאשר תחשבו על רעיון טוב שלא בא לכם ממש לכתוב באותו רגע או שאתם מעדיפים שלא, תכתבו אותו בצד, וככה, כאשר תרצו לכתוב משהו חדש, תוכלו לגשת למאגר הרעיונות הישנים שלכם, זה משתלם ולא תצטרכו לשבור את הראש :)

מקווה שעזרתי, ואם אתם צריכים עזרה או שיש לכם בעיה, אל תהססו לבקש ^^


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
5 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך