כתיבת סיפור- עזרה למתחילים :) – חלק א'

Amora 10/03/2015 4080 צפיות 8 תגובות

בנוסף ל"שגיאות כתיבה נפוצות- כיצד ללמוד ולתקן" כתבתי גם "מדריך" שיעזור למתחילים שמתקשים בכתיבה :) אמממ… זה לא מדוייק לגמרי וכמובן שיהיו חסרים כמה דברים וזה לא יהיה מושלם, זה רק עצות שלי בשביל לעזור :>

שלב ראשון- בניית עלילה

הדבר הראשון שעושים כשמתחילים סיפור הוא לבנות עלילה מרכזית. מאוד רצוי לא לכתוב כבר על משהו שכתבו, כי זה יהיה לא מקורי ויותר צפוי לקוראים, אפילו אם משנים את העלילה והדמויות. דבר כזה נקרא פאנפיק- ספרות מעריצים. שזה בעצם, למי שלא יודע, סיפורים שכותבים מעריצים לסדרות/סרטים/ספרים/מפורסמים, שמתארים עלילות אחרות באותו יקום או לאותן דמויות.
אפשר שיהיו לכם כמה עלילות, אף על פי שזה יכול להיות מסובך יותר לכתיבה, זה גם יכול להתחבר איכשהו וליצור עוד עניין בסיפור. תחשבו טוב טוב אם אתם רוצים עלילה אחת מרכזית, שתי עלילות שאחת מהן היא עלילת משנה (עלילה של דמויות משנה), או כמה עלילות שוות בחשיבותן.
בבניית העלילה אתם צריכים לחשוב ולהחליט על הדברים הבאים-
מקום- היכן מתרחש הסיפור. האם הוא בארץ, בחו"ל, או בכלל במימד מקביל או בכדור ארץ שונה לחלוטין מבחינת היסטוריה וגיאוגרפיה.
זמן- באיזו תקופה הסיפור מתרחש. ההווה (המאה ה-21), התקופה הויקטוריאנית, המהפכה הצרפתית, מלחמת העולם השנייה, העתיד (שפה אתם יכולים להמציא מה שבא לכם בעצם), התקופה הפרהיסטורית וכו'.
ז'אנר- באיזה ז'אנר יהיה הסיפור? כמובן שלסיפור אין ז'אנר אחד, אלא כמה ז'אנרים, אבל עליכם להחליט איזה ז'אנר הוא הז'אנר המרכזי- פנטזיה/מד"ב, רומנטיקה, דרמה, קומדיה, טרגדיה, אימה וכו'.

לאחר שחשבתם על כל הפרטים האלה, אתם צריכים לחשוב מה יקרה בעלילה. זה החלק הקשה יותר, מכיוון שכדאי ואפילו צריך להיות יצירתיים. אתם יכולים לקחת השראה מסדרות/סרטים/ספרים שאתם אוהבים ולשלב את החלקים האהובים עליכם ביחד, והתוצאה, תתפלאו, תוכל להפוך למשהו שלא היה נראה כמוהו, ובכלל לא ישימו לב שהוא מושפע מאותם דברים.
לפעמים קורה שאתם מתכננים משהו שיקרה בעלילה אבל הוא לא מתחבר למה שכתבתם. זה לא נורא! אם זה לא מתחבר עכשיו, הוא יוכל להתחבר אחר כך, או שהרעיון ישתנה איכשהו או שיעלה לכם רעיון יותר טוב שתאהבו. אתם צריכים לזכור שאתם יכולים לכתוב מה שבא לכם! אף אחד לא נותן לכם הוראות של איך תתנהל העלילה שלכם, וזה הכל החלטה שלכם 

שלב שני- בניית הדמויות

אישית, זה החלק שאני הכי אוהבת! אני ממש אוהבת ליצור דמויות! זה הכי כיף ליצור עוד דמויות חדשות ומעניינות ושונות כל כך זו מזו, ולבנות את הקשר בניהם ולראות איך הן מתפתחות ואיזה סודות וקונפליקטים יש להם. כנראה זאת הסיבה שלפעמים יש לי יותר מדי דמויות בסיפורים שלי. למזלי, הרוב הן דמויות משנה. שזה דבר חשוב לומר! אל תיצרו יותר מדי דמויות ראשיות, ובעיקר לא בהתחלה. אם אתם רוצים להוסיף דמות ראשית נוספת אחרי שהתחלתם, תוסיפו אותה אחרי שהקוראים מכירים מספיק טוב את הדמויות הראשיות שכבר יש, אחרת הם יתבלבלו ויהיה יותר קשה לקרוא את הסיפור.

הבסיס של הדמויות הוא כזה: אתם צריכים לבחור את הפרטים העיקריים לדמויות שלכם:
שם, שם משפחה (אם זה חשוב), גיל, מין, מראה חיצוני כללי, תכונות אופי דומיננטיות, עבר (מה קרה לדמות לפני שהתחיל הסיפור), מצב משפחתי, ייחוד (במידה ולדמות שלכם יש פרט מיוחד שאין לאף דמות אחרת, משהו שהופך אותה לדמות מיוחדת מהשאר, כדאי לציין את זה. אלא אם כן זה אמור להתגלות תוך כדי העלילה, אז כדאי להשאיר את זה בסוד לקוראים).
לאחר בניית הדמויות בכלליות, אפשר להתייחס לדברים נוספים (פה הבאתי לכם פרטים שכתבתי לעצמי, שכוללים גם פרטים כלליים וגם יותר ספציפיים שתוכלו להיעזר בהם):
שם, *שם שני, שם משפחה, מצב משפחתי, שמות ההורים, שמות האחים, גיל, מין, נטייה מינית, צבע שיער, צבע עיניים, צבע עור, *מקצוע, לאום, מצב חברתי, תכונות מאפיינות, מגרעות, כישרונות, *מחלה/נכות, פחדים/חרדות, *סטיות, עבר, *כוח על.
(*- תלוי אם לדמות יש)
לאחר מכן, תבחרו את הקשרים שבין הדמויות. זה לא משהו שחובה לעשות מיד, זה משהו שתוכלו לעשות בתהליך הבנייה של הסיפור.

שלב שלישי- בחירת שם לסיפור

השלב הזה הוא טריקי. למה? בגלל שהוא לא באמת השלב השלישי. בחירת השם זה שלב שאין לו מקום ספציפי, אפשר לבחור אותו עוד לפני שיש בכלל עלילה, אפשר לבחור אותו באמצע כתיבת הסיפור ואפשר לבחור אותו שהסיפור מסתיים. כמובן, שאם כותבים באינטרנט סיפור בהמשכים, כנראה שעדיף לבחור את השם לפני שכותבים את הסיפור.
צריך לזכור שאם למשל, השם לא מוצא חן בעיניכם, תמיד אפשר לשנות אותו! (אם אתם כותבים באינטרנט, לא באתר משלכם, תוכלו לכתוב את הפרק החדש עם השם החדש ובסוגרים להוסיף *** לשעבר, כדי שהם ידעו שזה אותו סיפור)
איך בוחרים שם? לפעמים זה לוקח הרבה זמן וזה מייגע מאוד ולפעמים זה לוקח צ'יק צ'ק, זה הכל עניין של עלילה ורעיונות שלכם.
לדעתי, לא כדאי שהשם יהיה ארוך מדי, כמו "אני יודעת שאני אוהבת אותך אבל אתה לא נותן לי הזדמנות להוכיח את זה", זה לא שם, זאת שורת פתיחה. חשוב שהשם לא יהיה משפט (למי שלומד לשון, שלא יהיו שני משפטים פשוטים עם חיבור בניהם/משפט מחובר/משפט מורכב. *איך אני זוכרת את זה? הפסקתי ללמוד לשון לפני שנתיים.*). למשל, הסרט "אלכסנדר והיום הנורא, האיום, המבאס והגרוע ממש", זה שם ארוך, אבל זה בכוונה, בגלל שרצו להדגיש את הנוראות של היום הזה. אם אתם רוצים להדגיש משהו, זאת אפשרות.
הנה כמה כיוונים של שמות אפשריים, פלוס דוגמאות אמיתיות:
– דבר מרכזי בעלילה+ ה' הידיעה- "האי", "החולמים", "החממה", "השמיניה", "ההוביט"
– השם של הגיבור הראשי (מתאים רק אם הגיבור נשאר הגיבור במשך כל הסיפור)- "מליפיסנט", "קפטן אמריקה", "נארוטו", "פרסי ג'קסון", "הארי פוטר", "פנטום האופרה"
– שם מרכזי של דבר חשוב בסיפור- "משחקי הרעב", "גאליס"
– מושג כללי לסיפור- "על טבעי", "לשבור את הקרח", "פלונטר"
זה בערך כל מיני דוגמאות… אי אפשר באמת לדעת איך למצוא שם טוב לסיפור, אבל לא כדאי לחשוב על זה יותר מדי. הכי כדאי לבחור את האפשרות הראשונה שעולה לראש, זו האפשרות של התת מודע, וזו האפשרות הטובה ביותר :) (נ.ב- שם יכול להשפיע הרבה על הסיפור. לדוגמא, לא רצו להוציא לאור את הסיפור "הקוסם מארץ עוץ", בגלל השם הראשוני שלו "עיר הברקת".)


תגובות (8)

יפה!! עזרת לי מאוד :) תודה

10/03/2015 19:11

    בכיף :)

    10/03/2015 19:13

פאנפיק זה סיפור שנוצר מתוך מקור כלשהו.
אבל אם הרעיון הכללי (קוסמים,אלים, וכו') של הספר/סדרה/ועוד לא נמצא בסיפור זה לא פאנפיק. אי אפשר לעשות פאנפיק אם יכתבו על משהו שכבר כתבו..
זה כמו שתכתבי שאם מישהי כותבת סיפור אהבה ועוד אחת כותבת סיפור אהבה, ולשתי הדמויות המרכזיות יש אח גדול והן מתאהבות בנער שגר מולה זה פאנפיק.
מקווה שהבנת מה ניסיתי לכתוב כאן.. זה לא אמור לפגוע אם מפרשים את זה נכון..
וזה אחלה רעיון לכתוב מדריך^^ כל הכבוד!

10/03/2015 19:47

    אמממ לא ממש הבנתי… אבל פאנפיק זה ספרות מעריצים. קשה להסביר את זה, השם פשוט מסביר מה הכוונה.
    (אבל לא נראה לי שזה סיפור שנוצר ממקור כלשהו. פרסי ג'קסון לדוגמא, הוא מבוסס על המיתולוגיה היוונית, אבל הוא לא פאנפיק, בגלל שהדמויות הראשיות והעלילה הם רעיונות מקוריים של הסופר. כנ"ל לגבי כל סיפור שמבוסס על המיתולוגיה או עם אגדות אורבניות.)

    10/03/2015 20:31

…גם אני פרסמתי מדריך עם שמונה חלקים (לא מורכב כמו שנשמע). שלי מותאם ספיציפית לסדרה בהמשכים, אז אם מישהו רוצה אפשר..

10/03/2015 22:34

נה, אפשר גם בעניין השמות משהו אקראי לגמרי מתוך הסיפור, כמו איזה צירוף מילים ["אשמת הכוכבים"] או לערבב כמה שנתת ["הארי פוטר ומסדר עוף החול\אבן החכמים\חדר הסודות\אוצרות המוות\כל השאר פור פאק סייק"] ובכללי יש עוד כל מיני דברים ["ספרי הדקדוק הפנימי", "יגון", "מחפשים את אלסקה", "המדריך לטרמפיסט המתחיל הגלקיסיה"{ככה קוראים לזה? QQ}]

11/03/2015 22:25

    הקטע עם השמות באמת די מסובך. כי בתכל'ס הכל יכול להיות שם, אבל זה תלוי אם הוא טוב ומתאים או לא.

    11/03/2015 22:29

    אינדיד, המאבק הוא אמיתי.

    12/03/2015 02:08
9 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך