תהני מן ההפקר – מתוקן
הוא נתן לה את הלב, עטוף במרשמלו ומרציפן, והיא אמרה לו 'לא תודה' והשאירה אותו בדיוק באותה נקודה אשר ייחל להימלט ממנה.
"תהני מההפקר" יעץ חברי הטוב ביותר, כששמע את הנעשה.
השבתי: הוא ידע שהיא תגיד לו 'לא' אחרי שנתן לה את הלב שלו ושם את עצמו במקום הפגיע ביותר שאדם יכול היה לשים עצמו בו. אך זה עדיין לא שינה את העובדה שכעת הבועה שאהב נגמרה בתוך מציאות – כזו שהפעם לא הייתה אך ורק כרוכה בראש שלו. זה לא היה עוד סנריו דחייה שדמיין.
שום דבר לא יהיה בדיוק כמו קודם – את הרגש שלו לא יוכל להסתיר יותר, ולכן יאלץ למען שניהם לוותר עליו. בסופו של דבר, גם אם הוא לא יודע את זה או מרגיש את זה מחלחל עדיין ומטפטף לתוך המודע שלו – זו התחלה של סוף.
הוא יתרגל, יסתדר ויתעצב בצורה שהכי תטיב עמו, עכשיו כשכבר אין מקום באמת להתאהבותו המשונה.
"תהני מההפקר."
אני וחברי הטוב ביותר הולכים אחרי הפסטיבל ברחוב בשעה בה אני מספרת לו את מעלליו של זה שהעיק על מחשבותי באותו היום, ההוא עם הלב השבור. הזדהות משונה נכרכה סביב השניים – זה שהעיק על מוחי וזה שדיברתי אתו. מן אפלה של ליצן עצוב, כזו שלא שמתי לה אליה זמן שדיברתי, רק שעות אחרי כן. כשמילים בקעו מן גרוני החלול, לא שמתי לב לכלום מלבד לכאב המשונה שפעם בחזי. כאב שלא ידעתי לגמרי למצוא את כל המקורות שלו.
חשבתי: שום דבר לא ישתנה בניהם; האמת משחררת. זה שהיא לא מרגישה אליו עכשיו דברים מן הסוג הזה, לא אומר שבעתיד לא – זה ברור לכל. אולי עכשיו כשהרעיון עומד באוויר, עם הימים היא תתחיל לראות אותו אחרת, נותנת לתהליך של שינוי לחלחל מתוך מבט אוהב, מגע של יד, או מן האוויר החוצץ בניהם.
אפילו אם היא לא תתחיל להתאהב בו אלא לשנוא רגעים שהיא מחשיבה כסתמיים כשהיא יודעת שהוא לא מחשיב אותם לכאלה – זה מצב עדיף מן מצב תקוע ומייסר לגמרי ללא דרך חמיקה. ל-מה להצטער? אם הידיעה שלה את רגשותיו תשמיד כל שבריר של רגש שיש לו כלפיה בעזרת הגועל שתפגין, הוא לפחות יגיע למצב בו הוא לא יבזבז את הזמן. כל מצב עדיף מאשר סבל נצחי באי ידיעה.
אבל לא משנה כמה דיברתי, אותו אדם שגילה את רגשותיו העיק על לבי, באותו הערב, כיוון שלא הרגשתי שהוא שומע מילה שתצא מן הפה שלי.
החבר הטוב שהלך עמי זרק הערות על טבע החיים – הוא אמר שאין שום דבר שאני יכולה לעשות בשביל לעזור לאותו אדם מסכן שמוציא את הלב שלו בעת וידוי ואחר כך צריך לנסות לדחוף את האיבר הקר והמגושם חזרה אל בין הצלעות; הוא אמר שמצב יותר נורא ומבאס מזה לא יתכן, ואין דברים חיוביים שאני יוכל להזכיר בשיח עם האדם השבור בשיח- כלומר אין שום דבר לומר ואני באמת לא נחוצה בכלל נגד סבלו האישי ופצעיו; הוא אמר שאותו האחד בוודאי איבד אותה בצורה מסויימת לנצח; ושחבל התליה על צווארו הוסר על ידה בעת שחרורו מן כובד מעמסת סודו לבדו, אבל בנוסף היא תקעה לו סכין בגב וסובבה אותה כשלא הסכימה לקבלו ושלחה אותו מעל פניה.
היה לי מאוד קשה לשמוע את כל הדברים האלה וגופי שהזכיר לי ג׳לי התנדנד על הגבול של לבקש ממנו להפסיק לדבר. לא רציתי לראות שום דבר מן הדברים שחברים הטוב אמר באור שהציג אותם, אור בודד מיוסר וגלמודי, ומצד שני האפלה הקודרת שיצאה מן חברי הטוב בעת שדיבר נגעה בי כמעט כאילו דיברתי עם זה שהוציא את לבו בפני מישהי אחרת לכן המשכתי את השיחה ולו רק בשביל האינטימיות האותנטית שלא הצלחתי לגמרי לפני כן למצוא בשיחה עם זה שהוציא את לבו בפניה.
אכן, התלוננתי שאני לא מצליחה למצוא את המקום שלי מול האדם עם הלב, שכבר הרגשתי כאילו מעולם לא הייתה לי שום משמעות לגביו – וחברי גרם לי להבין שהמקום האפל שאותו 'נפגע' נמצא בו כרגע הוא מצב שכמעט שום יד לא תצליח למשוך אותו ממנו ולהגיע אליו. הוא ציין שאילו הוא עצמו היה במצב דומה, אולי היה צריך שיכעסו עליו או יסחטו ממנו תגובות בכדי שיענה אף מילים, ורק אם היו פוגעים בנקודות הנכונות המדוייקות של מחשבות מסויימות שלו היה אולי נפתח באמת ואומר משפטים שלמים. ממש כמו למצוא. מפתח נכון בצרור. הוא הוסיף שלהוציא את הלב זה תהליך שמשאיר אותך ללא אמון כללי כלפי אנשים, אם כן אסור לי לקחת אישית את החומה שאני מרגישה שנבנית ביני לבין ההוא עם הלב. כל מה שהאדם עם הלב יכול לעשות זה להתנדנד בין קור וחום – אני לא צריכה להיבהל בגלל זה. זה מצב לא רציונלי לגמרי וצריך לתת זמן בכדי להחלים.
כאב לי, והשאלה היחידה הנותרת הייתה 'למה', כי לא נותר הקשר הגיוני לכאבי הרב לאחר שנכנסתי מעולמי הדמיוני אל עולמו האישי של חברי הטוב בדרך בה הוא רואה את המצב. שתי עיניים עגולות ננעצו בי מתוך החשיכה, בעת שניסיתי להבין מה קורה אתי, כשאנו פוסעים, אך בכל זאת הגילית איך הניצוצות בעיגולים שהביטו בי שופכות בקרבי ים של אשמה. כעת חברי רצה לדעת דבר מה אישי, שגרם לי להרגיש מאוד לא בנוח, אך באותה העת לא נתתי על כך את הדעת והחלטתי לעבור לשאלה הבאה שענתה על שלו בעקיפין:
שאלתי אותו אם זה הגיוני שאני אתן קצת מהלב שלי לאותו המישהו שנתן את הלב שלו, בידיעה שהוא יקבל את הלב שלי מתוך חולשה. במילים אחרות, רציתי לנתץ קיר הדיבורים, המידע, ההגיון והמילים ששוכן בנינו, רציתי להציע לו דבר מה אחר. מבט אוהב, יד חמה, וכל מה שתיקח אותו למסע הרחק הרחק מן הכאב שהוא חווה. ולמה שיקבל זאת מתוך חולשה? כי היא שמסיבה לו כאב, לא יכולה לעזור לו עם אותו הכאב שהיא גורמת לו. אני יכולה. ואין אני יכולה להבטיח לאף אחד שאת הטחול שאני מציעה מישהו יקח כי הוא אוהב ולא כי הוא שוכב במיטתו בית חולים כולו פצוע. הוא ענה לי: "בטח, תהני מן ההפקר."
"אבל זה לא כמו לנצל את המצב שלו?"
"תהני מן ההפקר."
"אבל כשהיא תחזור, ולא יהיה הפקר, מה הוא יעשה? יעזוב אותי?"
"ישאר חייב."
פרצופי התכרכם.
"בצורה של רצון טבעי להדדיות. אם תתקרבי אליו עכשיו מה שיתפתח בניכם לא יהיה אפשר כבר לקחת אחורה." הרגיע.
"הוא כנראה צריך אותך עכשיו, חום אנושי." הוסיף. "הוא צריך משהו כזה, שיוציא אותו אולי קצת מהבור. יש לך הזדמנות. גם אם הסיבה היחידה שלו כרגע לבנות משהו זה הקור בו הוא שרוי על רצפת רחוב של תחנת רכבת הרוסה ונטושה שהסתבר לו שמעולם לא הייתה קיימת."
אני וחברי הטוב עומדים כעת ברחוב. משהו לוחש לי צליל קטן באוזן. זו הייתה הפעם הראשונה שהרשיתי לעצמי להקשיב, לאותו קול מלא צער וטורדני שיצא מן מעמקי נשמתי. זו הייתה העת לומר תודה לחברי והדבר היחידי שהצלחתי לחשוב עליו לגביו היה:
הוא נהנה מן ההפקר גם כן.
תגובות (34)
אכן למוח הקטן שלי קל יותר לעבד את המידע כעת. תהני מן הדירוג (סליחה אני אלך)
סליחה על מה????? לאן תלכי??? ולמה את תמיד כה קצרה בתגובות, אני אוהבת לשמוע ממך מאוד.
נסתרות דרכי הגורן
תרגיל בהבנת הנקרא:
אז יש פה ארבע דמויות – הדוברת, חברה הטוב, זה שהוציא את הלב, ומישהי אחרת.
בעבר, זה עם הלב התוודה על האהבה שלו בפני מישהי אחרת, והיא סירבה לו.
בהווה, הדוברת מדברת על כך עם חברה הטוב. היא שואלת אם זה הגיוני להתקרב לזה שהוציא את הלב, למרות שהיא מודעת לכך שהיא מנצלת את המצב הקשה בו הוא נמצא כדי לעשות את זה – וזו הכוונה ב"תהני מההפקר".
מי זה ה"הוא" בשורה האחרונה? זה בטח החבר. אבל לא מצאתי רמז לסיבה שהוא נהנה.
זה יפה שהשקעת וערכת שוב. הניסוחים באמת יותר בהירים והטקסט באופן כללי מסודר והרבה יותר קריא. עדיין יש ניסוחים מסורבלים ופה ושם טעויות הקלדה או פיסוק, אבל זה זניח.
אני מחכה לציון על הפרשנות.
החבר. היא נמצאת במצב מיואש בגלל השני. והחבר ברגעים אלה ממש נהנה מההפקר. בגלל זה הוא מזדהה עם מי שהיא מדברת עליו, הוא מרגיש דחוי גם. הוא נותן לה את ההצעה שהוא נותן לעצמו. בגלל זה היא מרגישה בחילה. איפשהו – היא יודעת
למה הוא מרגיש דחוי?
כנראה כי הוא כל הזמן מאוזכר כחבר ממש טוב וכי הוא רואה שהיא מציעה את עצמו לשני שמעיק עליה. הוא מתקרב אליה דרך זה.
הוא מאוזכר כחבר ממש טוב כשהדוברת מספרת לקוראים, לא כשהיא מתייחסת אליו. וחוץ מזה, למה שזה יתסכל אותו שהיא מציעה את עצמה לשני?
גם לדעתי יש ארבע דמויות רק שאצלי הן:
הדוברת, החבר, ה-״מישהו״ והמספר כל יודע ששופך אור ומבהיר את תחושותיו ורגשותיו של אותו מישהו.
גורן, את האלוהים. בייל, מגניב. האם הצלחת להבין את הסוף? לכ"ל , היא מציעה את הלב שלב לאדם הראשון, אפשר להניח שמכוונה רומנטית אולי. הסוף זה כשנשפך אור על הדברים, זה סוף פואנטה. מבינים באיזה אור צריך לראות את זה. זו שרשרת, כל אחד מהדמויות היה רוצה להנות מההפקר של מישהו אחר. ויש בזה משהו נוראי אבל גם לא. מה אתה חושב???
אני חושב שהפואנטה שתיארת היא רעיון נחמד. אבל עדיין לא ברור לי למה החבר נהנה מההפקר – הרי אף אחד לא הפקיר את הדוברת (היא לא נדחתה ע"י אף אחד, ולא הייתי קורה למצב בו היא נמצאת "הפקר", ואני לא רואה איך החבר יכול לנצל את המצב לטובתו).
למה לדוברת כזה אכפת מהבחור ההוא שנשבר לו הלב? למה זה עד כדי כך מעיק עליה? כל המחשבות האלה שלא מועילות בכלל לו כמעט אפילו. זו כמעט פשוט התמרמרות על הריחוק בניהם. ואז כשניא מודה שהיא רוצה להתקרב אליו, זה ברור למה הוא משוטט במחשבותיה הרבה. הוא לא סתם עוד אחד. עוד חבר שכל מה שיש אליו זה נטו דאגה. ההפקר יש משהו שמזכיר נשרים שנהנים משאריות של טרף של אחרים. זה ברור שבאיזשהו מצב היא נדחתה. הכאב שלו כמעט שלה. היא רוצה יותר. ומייעצים לה לנצל את החולשה שלו. מי יודע אם למטרת ידידות בלבד? לכן יא מתייעצת. את הפגיעות שלה, הרי מנצל חברה. אולי הוא היה עוזר לכל אחד בכל מקרה. אבל משהו במקרה הספציפי הזה. באשמה שמזדחלת לה. ההזדהות של השניים והדמיון בניהם. היא מבינה את סיבה האמיתית שהוא עומד מולה. וזה מרגיש קצת צבוע מצידו או קצת אכזרי מצידה. זה מרגיש נורא. ובכל זאת היא הסכימה להיות הנשר של השני. מה חושב?
חושב שהבנתי עכשיו. סיטואציה מעניינת. תודה.
זה מובהר? איך הסיפור? אני צמאה לדעת
אני לא סגור, אבל אני חושב שהסיפור טוב בעיניי.
הטון של הסיפור הצטייר לי כאפל ומיוסר. כאילו שומעים את צרחות העינויים של החיות בתוך הנפש של הדמויות. ולמערכות היחסים ביניהן (בין הדמויות), יש המון גוונים של משמעות.
הרעיון – השרשרת של ההפקר – הוא אכזרי וציני, אבל גם כנה, ומתחבר טוב לאטמוספירה של הדמויות.
אני חושב שהקול הפנימי הדוברת, כמו גם המשפטים הבודדים שאומר חברה הטוב, יוצרים סגנון מסוים של התנסחות שממש מתאים לנושא הכללי של הסיפור. ובאופן כללי הדימויים קולעים ובאים בדיוק במינון הנכון.
ולסיכום, (אני יודע שזה דורש זמן, אנרגיות ומוזה) תכתבי עוד סיפורים פסיכולוגיים כאלה!
אתה לא מבין כמה כיף לי לקבל תגובות כאלה. זה הכי טוב שאני יכולה לדמיין, אתה כל כך מפורט, זה כל כך נחמד. באופן כללי – לגמרי אתה המוטיבציה שלי לכתוב סיפורים חחח אז תרגיש נחמד. וגם אממ אני לא ממש מבינה למה אהבת ככה את הסיפור אם הסוף לא ברור בעינייך…? מה אתה אומר?
אחרי שהסברת, הסוף נהיה יותר ברור.
כשחושבים על זה אף פעם לא הכרתי מישהי שקוראים לה גורן
זה בגלל שלא. נושאים את שם אלוהים לשווא. ולכ"ל , חושב שצריך עוד עריכה ושזה לא ברור?
תקראי שוב את הפרשנות שמופיעה בתגובה הראשונה שכתבתי לגרסא הזאת של הסיפור – היא פחות או יותר מסבירה מה היה לי ברור ומה לא לפני ההסברים שלך.
לחלק מהאנשים יש יכולת לפרש סיפורים (ואומנות בכלל), ולקלוע לכוונה של היוצר. כשאני שומע פרשנויות של אנשים כאלה, אני בדרך כלל נדהם מהאופן בו היצירה מקבלת אור ומשמעות חדשים. (אגב, בתור מישהי שקיבלה 100 בספרות, you are not so bad in that). אני מנסה לשפר את היכולת שלי להבין יצירות (ולכן ביקשתי לקבל ציון על הפרשנות). אבל בלי הסברים, כמו שנתת לי לגבי הסיפור הזה, רוב הסיכויים שלא אבין על מה מדובר.
ובגלל הסיבה הזאת, אני לא יכול לדעת אם מישהו אחר היה מבין את הכוונה ללא ההסברים.
עריכה? למה את רוצה לערוך?
אם בשביל שהסיפור יהיה יותר ברור – כדאי לברר מה אנשים אחרים הבינו, ואז להשוות את זה למה שאת רוצה שהקורא הממוצע יבין.
אם את שואלת לגבי הסגנון – כמו שאמרתי, הסגנון באופן כללי טוב.
אם את שואלת לגבי דקדוק, פיסוק וניסוחים – יש עוד עבודה לעשות. אבל בשביל מה? אני לא חושב שהמטרה שלך בחיים היא להיות עורכת לשונית, ולכן לא נראה לי התיקונים הקטנים האלה שווים את הזמן.
האם זה עונה על השאלה שלך?
אגב, פגשתי פעם בני אחד שקראו לו גורן.
מאוד מפורט. הבנתי הכל. תודה לך. אהבת את הסיפור גם בלי שהבנתי? נראה לי אמרת שכן. בכל מקרה שוב כמו שכבר ציינתי לא יכולתי לבקש משוב טוב יותר. אני אנסה לבדוק מה אחרים הבינו חח.
עריכה התכוונתי ממש לכתוב שם למה הוא נהנה מההפקר
אז כמו שכתבתי, את תצטרכי לראות מה אנשים אחרים מבינים, לפי זה להבין מה עובר לקורא, ואז להחליט אםאת רוצה שיהיה ברור או את רוצה שיהיה מרומז, ולשנות או לא לשנות לפי זה.
אני חושב שעדיף להשאיר מרומז.
תודה O:-)
*אוליב מוחקת סיפור בתקווה שאף אחד לא ישים לב*
גורן בתגובה: מההה את מוחקתתתתת את כפרררר מה את אוטיסטייייית
גורן יקרה, אני ממש אשמח אם לא תשתמשי במילה אוטיסטית בתור קללה.
תודה.
אויש נו, צדקתי, גם לצחוק אי אפשר פה. מספיק רע לי עכשיו, אין צורך להציק. את יודעת בדיוק למה התכוונתי בתגובות האלה. חוץ מזה, אני מכירה אנשים עם אוטיזם חלקי ומלא והם מדהימים- לחלקם יש עולם הרבה יותר עשיר משלי. את יכולה בבקשה להפסיק לחפש איפה טעיתי ולהמשיך בחייך. אני מאוד לא אוהבת לריב ובטח שאני לא מעליבה אף אחד בכוונה או ״מקללת״, העובדה שחשבת שזו ״קללה״ מעידה שאת מאמינה בזה בעצמך. אני לא מאמינה בזה בכלל. תודה ולהתראות
תודה וחמישי שמח, הלכתי להעלות תמונה עם פאק פייס לאינסטוווווווש
אני גם לא באתי בקטע לריב זה פשוט הציק לי בעין. ואת סתם עכשו עצבנית ומוציאה את זה עלי.
מגניב, לי הציקה בעין התגובה שלך על התגובה שלי שהציקה לך בעין. כמו שלך מותר להגיב, גם לי. כמו שאת שונאת את העובדה שמשתמשים במילה אוטיסט כקללה, אני שונאת אנשים שמתערבים לי בחיים או אומרים לי מה לעשות. זכותך להביע את דעתך וזכותי להביע את דעתי בדיוק כמוך. וכן, אני כן מתגוננת עכשיו כי אני חשה איום וזה אינסטינקט. אה ואני גם לא נחמדה בכלל.
שמתי לב לעובדה שאת לא נחמדה בכלל. יום טוב
חח גורן את יכולה פשוט לומר – מה את לוקה ביכולת תקשורתית שכלית נמוכה ????????! חחחחחחח אולי זה היה פחות מעליב מישהו שהיה מבין שאת מתכוונת לאוטיזם כמונח אובייקטיבי ולא ניסיון להעליב אותי. תודה, אעלה את זה שוב