Nati Peles
זה לא ממש סיפור אלא הרהור בכתב בעקבות אירוע אמיתי שהתרחש זה לא מכבר - סיוע לילדים, פליטים מאוקראינה.

מתת בסתר (או חשבון נפש)

Nati Peles 11/05/2022 315 צפיות 4 תגובות
זה לא ממש סיפור אלא הרהור בכתב בעקבות אירוע אמיתי שהתרחש זה לא מכבר - סיוע לילדים, פליטים מאוקראינה.

נניח שמישהו שאתה מכיר, או אולי בן משפחה קרוב שלו, מתגייס לאיזושהי משימת התנדבות לסייע לאנשים הנתונים במצוקה נוראית. נניח שאין עוררין על העובדות; האנשים אכן נמצאים במצוקה וזקוקים נואשות לסיוע, מטרת המשימה ההתנדבותית מוגדרת הייטב ומובנת לכל, ואין ספק באשר לתרומתה להקלת סבלם של הנזקקים האומללים.

ונניח כי המישהו הזה, פונה לאנשי הקשר שלו בבקשה מקוונת לתרום "כמידת היכולת והרצון" למימון הוצאות המשימה. ונניח כי מדובר בהוצאות שכל כולן קודש לרכש מוצרים חיוניים עבור הנזקקים – מזון, ביגוד, מצעים, צעצועים, משחקים וספרים לילדים שביניהם ועוד כהנה וכהנה. ונניח שאף לא אגורה שחוקה מכספי התרומות תוקצה או תזלוג למטרה אחרת זולתי למטרה נעלה זו.

ונניח שהבקשה פורסמה בחוג קהילתי מסויים של אותו מישהו – למשל בוואטסאפ של הורי התלמידים בכיתה של הבן או הבת שלו, או בווטסאפ של המחזור שלו בתיכון, או בזה של חבריו בגדוד המילואים או בכל קבוצה אחרת שאותו מישהו חבר די פעיל בה.

לשם המחשה, נניח שאותו מישהו העלה לשתי קבוצות וואטסאפ מסויימות הודעה בנוסח: "חברים יקרים. 'זה וזו' (שמות וקרבה משפחתית למישהו) נמצאים ברגעים אלה ממש 'פה ושם' (פירוט מקום המצאם) על מנת לסייע בהתנדבות ל'אלה ואלו' (הנזקקים לסיוע). למימון רכישת סל מוצרים (רשימה מפורטת) עבור 'אלה ואלו' (כאמור, הנזקקים) הם מבקשים עזרה כספית. תרומות קטנות כגדולות תתקבלנה בתודה ובברכה. ניתן לתרום באמצעות אפליקצייה 'זו וזו' (הגדרת אמצעי התשלום)". זו לשון ההודעה.

מתוך היכרות עם עמיתיו לקבוצות אותו מישהו מקווה שההענות תהיה גבוהה, כל שכן של אלה שמצבם הכלכלי טוב מאד, אולי אפילו מצויין ואולי אפילו יותר מזה.
לשמחתו, היו לא מעט תורמים מהקבוצה הראשונה. היו ביניהם גם כאלה שהוסיפו מילות עידוד והערכה למתנדבים. יחידי סגולה תרמו בצנעה ובעילום שם. הם אפילו לא דווחו לקבוצה על תרומתם. מתת בסתר.

היו אחדים שטרחו להגיב "תרמתי בשמחה" אך לא תרמו מאומה. בהם היה גם אחד שהגדיל לעשות – הוא טרח להאדיר את נדיבות ידו והתרברב במסר הבא: "תרמתי סך 'ככה וככה' שקלים" ('ככה וככה' היה סכום נאה בהחלט, גבוה בהרבה מהממוצע המקובל אך לא כזה שמעיד על עושר חריג שיש בו כדי לעניין גורמים עוינים; שלטונות המס, גנבים וכו'). מרשים אבל הוא לא טרח לבצע את הטרנזקציה. מעשה הונאה מחליא.

היו גם כמה משתמטי תרומה שנימקו את קפיצות ידם בתירוצים הזויים. כמו למשל אחת שענתה: "כבר תרמתי סכום עתק לאותה מטרה ע"י עמותה 'זו וזו' (וכאן ציינו את שם העמותה שאפילו מנוע החיפוש של גוגל ניכשל באיתורה)". הצטדקות בדוייה.

הרוב הדומם לא הגיב. התעלם לחלוטין. בין שראה את ההודעה המקורית ובחר להעלים עין ובין שבאמת ובתמים לא הבחין בה מסיבותיו הוא.
הגרוע מבין אלה שבחרו להתעלם במודע הוא אותו אחד או אותה אחת (ותמיד ישנו כזה או ישנה כזו) שפגיעתם רעה ורק רשעות נבזית יכולה להסביר את תגובתם – הסטת השיח לאפיק אחר. בשלב מסויים בחילופי המסרים המוחלפים בעקבות בקשת התרומה, או אפילו בתחילתו, הם מחדירים מסר משנה נתיב – דיווח בעניין שונה לחלוטין – חדשות כוזבות, קישור למשהו, בדיחה, תמונה, סרטון וידאו או שאילתא לחברי הקבוצה כגון "מישהו מכיר עורך דין שמתמחה בנדל"ן, לוכד נחשים או טכנאי אנטנות?" או "מישהו יכול להמליץ על מדריך לדּוּק, למטקות או לריקודי בטן?" או "מישהי יכולה לשלוח מתכון טוב לסלט דונקירק או לעוגת ארטישוק או לצלי ברוטב קליפות ליצ'י?". במקרים קיצוניים הם אפילו מוסיפים הערת דחיפות, "בהקדם" לאלה שאולי חושבים שמצוקת הנזקקים נמצאת גבוה יותר בסולם העדיפויות.

בקבוצה השנייה היה צדיק אחד לרפואה. הוא תרם בעין יפה ובצנעה. כעבור יממה, כשנוכח כי אף לא אחד אחר נענה הוא ניסה להקיץ את החברים מתרדמת התעלמותם ושלח מסר דירבון, תזכורת – "אני תרמתי בשמחה, מה אתכם חברים?". אבל איש לא פקח את עיניו ואיש לא הזיז את אצבעותיו על מקלדת הסמרטפון עד שמישהו (מהגרועים) שבר את השתיקה הרועמת במסרון משנה נתיב.

לסיום – חשבון נפש אישי; עם איזה זן אתה הקורא נמנה? (מיועד גם לקוראות)


תגובות (4)

וואו, הצגת את הסוגיה בצורה מעולה וגרמת לי לקרוא את הכל בעניין רב.
בכנות אני לא יודע איך אני אגיב לאותה הסיטואציה, אני משוכנע שלא אתרברב עם שקרים אבל כנראה שאנסה או להזיז אחרים יחד איתי או שאשתוק ואתן למאורע לעבור ללא תגובה שלי.

11/05/2022 19:11

    תודה על התגובה והכנות.
    בכוונה הדגשתי כי מדובר בהיכרות אישית עם המתנדב ושהתרומות במלואן מוקדשות לרכש מקומי עבור הנזקקים. איש מהמתנדבים לא גוזר קופון לעצמו.
    במקרים כאלה אני תורם ללא היסוס.

    11/05/2022 20:06

כהרגלי בקודש, אני שייך לרוב הדומם.
סכום התרומה צנוע בדרך־כלל, לא תורם ב'שופוני', לא שולח ספאם, לא מעודד, לא משנה נושא.
כל זאת, כמובן, בהמשך לארבע הנחות היסוד שלך.

מי שלא 'בא' לו – יום־טוב לו.

חשוב לי לציין, שהכתיבה משובחת ומעניינת. בולט במיוחד ביחס לפרסומות שהשתלטו לאחרונה על האתר.

אני לא גזען, אני שונא את כולם.

11/05/2022 23:38

    חן חן,
    תודות על התגובה המחמיאה.
    מקווה שכל מי שיטרח לקרוא ולהפנים את התובנה יעשה חשבון נפש עם עצמו ואולי יחשוב פעמיים לפני שיגיב לבקשות תרומה ראויות. ואם כך – אבוא על סיפוקי.

    12/05/2022 08:06
6 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך