oliv
תגובות יתקבלו בברכה..

דשא

oliv 19/10/2016 702 צפיות 10 תגובות
תגובות יתקבלו בברכה..

אני תמיד אריח דשא כשאני אזכר בך. דשא ירוק כזה, כמו הלילות של הסתיו רגע לפני החורף, כזה שמריח מאדמה לחה, כשהיינו שוכבים שם מלחחים את עורינו בקצוות הירוקים. הפרצוף שלי שעון על מרפקי, עיני שעונות על הדמות שמולי, והריח שלו מתערבל בריח הדשא ניגר בחריפות באפי.
עיניי היו אוהבות לטייל במעלה לחיו הארוכה והגבוה אל תחנת עצירה קטנה, במסווה של נקודת חן, ואז אל שקעי עיניו החומות בעוד שהבזקי אש זהובים מתכתיים הציצו בהן כמו שעון שסופר דבר אחר שאינו זמן. הזמן היה עוצר מלכת בפגישות שהיינו מקיימים בכל מקרה.
אני לא יודעת אם בלב שלו היו רגשות, אבל בוודאות אני זוכרת שהרגשתי שהלב שלו הוא מתקן זכוכית עדין במיוחד כשהייתי מקשיבה לסופות החול השקטות שהיו מתנהלות שם מבעד לבית החזה שלו. הרגשתי שהייתי מנהלת דו שיח עם הלב הזה, בשתיקות שלי ובאמירות שלי.
אני לא חושבת שחיפשנו תשובות, אולי בגלל זה ברכי רגלינו שתמיד היו משתלבות זה בזו היו משודכות אל האדמה, מכריחות אותנו להיות באותו גובה על משטח מישורי אחד עליו היינו תמיד נפגשים. זה היה אזור אחד בו לא היו יכולים להתלקח ויכוחים, והצל של הענפים מעלינו השרו זזים מצד לצד וחושפים חלקים מגופינו לאור דמה במידה מחרידה אל גלי הרוגע שהיו שותפים אותנו, ערנות שהייתה נותרת, הייתה נותרת בהחלט בצורה חלקית.

דשא. אני תמיד אריח דשא כשאחשוב עלייך. דשא שיתערבל אתך ועם כל מה שמסביבי. דשא שמתערבל עם הצבעים שלך, צורתך והווייתך. איך שהיה נדמה שקצוות דשא דוקרים את הלחי, ותמיד הייתי חוששת לך, למרות שהיו מתקפלים תחת כובד ראשך הצר.

אני זוכרת את היום בו עמדת והגעת כמעט עד לצמרות העצים כשביקשת ממני לא לחכות לך וגם לא לשום סימן אחר עת שאפול על הקרקע ואמרר בבכי על חסרונך בחיקי. זה לא קשור בעונות השנה, כמו שאתה לא קשור בי, כמו שאנחנו לא קשורים בזמן, כמו שכל מה שקשור אלייך מאז ומתמיד, מאז ולתמיד, יקשר אל ההרגשה של דשא. דשא ירוק סובב סביב פרקי הידיים שלי, מפוקק את מפרקי אצבעותיי, קושר את שיערי בצמה ארוכה מאוד של מחשבות עם דשא, ונותן לי לראות היטב ומקרוב את הירוק המקיף העצבני הזה שתמיד השתטחנו עליו.
דשא.

אני מניחה שאם הייתי רואה לאן הרגליים הזריזות והארוכות שלך תמיד ממהרות לפנות בעיקול העצים ההוא בדרך חזרה אל הבית שלך, הייתי מבינה אותך קצת יותר טוב- כדמות שעומדת היטב על הרגליים שלה, דמות עגולה עם שלושה מימדים, דמות שאני לא הצלחתי לראות שם על הרצפה. שם על הרצפה, כשראיתי אותך במצב הכי יחף שלך, הכי גולמי ומיותם, שם – כשראיתי את כל הצבעים שלך באמת, ולא יכולתי לראות את ראש צמרת הענפים שלך ולאן שורשים באמת מגיעים. שם, כששנינו בתחתית ובקרקעית של הרגשות שלנו, בקרקעית של תחתית המין האנושי, לא מאמינים בשום דבר, ביחד, לא מאמינים לאף אחד, ביחד, מאמינים אך ורק לקשר החזק הגדול והעוצמתי הזה שנוצר בנינו – כי זה היה קשר ששנינו יכולנו להרגיש אותו ושום דבר מחוץ לזה נראה לא אמיתי. לא יכולתי להבין איזו אהבה טיפחת יותר ממני, איזה יצור נלאה ונתעב גידלת שם בין השיחים, עד שטרחה לשונך לומר. שם תחביב נלעג ושוטה, שבכל זאת לא יכולתי להיות חלק ממנו ולא יכולתי לתת לו יד. לא יכולתי להסביר אותו או לנסות לדברו כי היה כמו חפץ זר מחוץ למשטח שלנו, מחוץ למערכת יחסים שלנו, שלא רציתי שום קשר עמו כלל וכלל.
ובאותו היום בו אתה עזבת אל משהו יותר נעלה ממני, ידעתי כי קיימת קשר גדול ורב עוצמה יותר עם זה שלצדך; התחביב. ידעתי שיצרתם עולם אליו אצבעותיך הארוכות יכולות להיכנס, מבלי לפרקו. והמקום הזה הסב לך יותר שקט ושלווה, ועזבת אותי, והחלטת להישאר בתוך משכנך – חי את החיים בדיוק כפי שאתה רוצה, עם החבר התחביב החביב שגידלת, זה שלעולם לא יתנגד לך או ימרוד בסמכותך.

היכולתי להגיד לך כמה התגעגעתי אלייך? ואיך נשברתי כמו ענף של עץ? איך הייתי עושה הכל בכדי לתת לענפייך הארוכים לחדור שוב אל חריצי גופי, בין הידיים למותן, בשקע הצוואר, בין שתי ברכיים? היית חושב שתחביב יעשה דבר כזה למענך? יקריב את עצמו ככה? יזעק ויתכרבל בתוך עצמו כמו כדור חסר אונים מתגלגל אל רגלי החסד של העולם אליו כל הגלגולים חסרי המזל והתוחלת בחיים מתגלגלים – מדף האדמה הנמוך בעולם ממנו רק אפשר ליפול אל חוסר המעש? יצורים עלובים יושבים ובוכים שם, בזמן שאני רק מחסה את פני. "לא עכשיו, ולא היום" ממלמלת, מריחה כל הזמן את הדשא המצחין הזה; נדבק אל עורי וממלא אותו תופת אכזרית מן מעיין הזכרונות, מוסיף לתדלק אותן עוד ועוד במה שכואב לי יותר מכל.
אם היית יודע, אולי היית נמלא בשמחת חיים קלה. אולי אני לא חסרת תועלת אחרי הכל, אולי עוד נותר להציל ממני משהו, אם אני עד כדי כך מתכופפת כמו זרקור דשא מול נוכחותך. היית יכול להשתמש בי, או לעשות אתי משהו, אבל לצערי לא נשארת באותה גינה בשביל לחזות מה קרה ואני דאגתי להסתתר היטב תחת צמחי החצר; כי אני ידעתי שלא תרגיש כמוני וההבנה של העבדות שאני נמצאת בה והרחמים שתרגיש כלפי יהפכו את כל חיי לתוך מסע נואש של פגיעה עצמית והתמסרות על מנת שהמקום הפסיכי הזה מדי שלך יתאהב בי ויראה שאני שלו בדיוק כמו תחביב, או חפץ. שאני שלו בדיוק כמו שהוא אוהב אותי. ושאני יתכן אולי, רק פרי המצאתו בלבד, הולכת ומקבלת עוד ועוד מעטפות שונות במהלך האבולוציה מן בן אדם לרובוט – איך והיכן שמוחו הפראי רק יעז לדמיין.

היום עברתי בגינה שוב פעם, ככה זה כשצריך לעבור ממקום למקום לפעמים. פעם אחרונה שהייתי מאושרת, הבטתי בדשא הזה, מקור נחמתי היחידה. פעם אחרונה שאיבדתי את הדבר הכי חשוב לי בחיים – את הדרך המדוייקת בה רציתי לחוות אותם, הבטתי בדשא הזה גם כן. לדשא הזה ריח של התחלה שמלווה תמיד גם בריח של סוף. אני התחלתי אותך כמו שאני גמרתי אותך – כמו סרטוט עיפרון של תווי פנים מבלי היכולת להרימו לנוח, לסיים קווי מתאר שטחיים, מבלי היכולת לקפוץ לפתע לאיבר אחר ולחקור את האוזן או את האף ביתר בהירות וזהירות של פרטים. לסיים רק כי שאני יודעת שעליי לסיים מבלי להוסיף פרטים מן הדמיון את התרשים הדל הזה בכדי להכניסו אל מגירת הזיכרון, ולהניחו שמה לשקוע במבצר ששומר על פיסת הדף החשובה שמתארת תקופה ללא דופי, עם כל השקעים והחידודים שבה ממש כמו בתווי פניו. ממש כמו שאתה סיימת אותי, צפית בעט שלך עוזבת וחודלת מן הנייר, התמונה נראתה טוב בעינייך , ותלית אותה אי שם על ענן הזיכרון לא נותנת לי להיות קצת יותר אמיתית או גשמית מאיך שציירת אותי שם באמת. עליי לקבל את גזר הדין הזה ולהישאר בתווים. שתדע שפעם אחת דמיינתי את עצמי שופכת דיו לכל מקום, אך אין אני מספיק מפוזרת בשביל לדמיין זאת שוב, מראה ראשוני של בהלה בעיניים שלך בדמיון שלי הורה לי לחדול.
אז ככה אני עם דשא עכשיו. איפה שנפלתי לתוך מתק, אם אפשר לבכות מבפנים הרי שזה דם, שם גם דיממתי מאוד. ובכל שכיבה של צל בדשא אני תמיד אדע ואזכר שברכיים לא תמיד קשורות לשלי – כשהם קמים והולכים למחוזות אחרים שהיד שלי תמנע לנצח מלצייר. כל זאת – עד שנצא לטיול ביחד. ואולי הגבעות והעצים הללו, יהיו הגבעות והעצים המשותפים שלנו, אם ככה תרצה שיראו חייך. ותמיד נשב ונצייר מראות אלה; לעולם לא משהו סטטי.


תגובות (10)

מעניין שכשאת חושבת עליו את מריחה דשא ולא להפך. אצלי זה הפוך בדרך כלל. וחוצמיזה, ההתחלה הייתה חביבה, אבל ההמשך הרגיש לי נורא מתחפר בעצמו ולא מחדש שום דבר מעניין עד שדי אבדתי את עצמי בקטע. לא התחברתי. אבל את עדיין מוכשרתת אז לעלעלעלע

19/10/2016 23:12

    היי, אני לגמרי מבינה אותך. איזו כתיבה מסורבלת, קל ללכת לאיבוד, חברים נאלצו לקרוא שלוש פעמים בכדי לנסות להבין את זה ואני בטוחה שהרבה מכאן לא תקני גם ככה. הוחמאתי קשות כשגם ניסית לקרוא, גם הגבת ועוד באופן כנה כל כך. הצחיק אותי שקראת לי מוכשרת כאילו זה מובן מאליו, תודה רבה לך על מצב רוח נפלא (:

    20/10/2016 02:36

מדהים, תענוג לקרוא את זה, התבאסתי כשזה נגמר. ותמונת הפרופיל שלך זה ריק, אז אני בכלל אוהבת אותך

20/10/2016 00:41

    גורן ורנר? מעניין, את לא זכורה לי באתר. ואת עוד מכירה את ריק?! כמה מדהים. התגובה שלך רוממה לי את הנפש במידה מפתיעה מאוד, קשה לתאר עד כמה, רוב תודות!

    20/10/2016 02:38

הטקסט כתוב ממש טוב.
טוב בקטע פסיכי.
אני מריח (תרתי משמע) שזה יותר פריקה מאשר סיפור.
לכן, אני אמנע מביקורת.
אבל מאוד התרשמתי מהיכולת.

20/10/2016 00:50

    אהא! ידעתי שאשמע ממך עוד מתישהו! נחמד ששיבחת את הטקסט ולא הערת על הסרבול שלו. ה'פסיכי' נגע ללבי מאוד גם כן. חח מריח תרתי משמע? הדשא האומלל הזה באמת נמצא בכל פינה מסתבר חחח ולמרות שנדמה שזו פריקה, ביקורת זה תמיד דבר שמאוד נחמד לקבל , כל דבר כנה שיש לך לומר מוערך עד מאוד מבחינתי (: אין לזה זמן ומקום אחר, ואומנם אני מוחמאת רצח מן הדברים החיוביים אך כל סלסלת דברייך טובים באותה מידה כי הם ממך ^___^ מקווה שעוד נשתמע!

    20/10/2016 02:42

    אם אין לך בעיה לקבל ביקורת אז אני יעלה איתך לרמה מבחינת הזרימה של הסיפור עצמו.
    בסיפורים שהם נמתחים כבר לדקות (ויש להם בשר), קיים מושג שאני קורא לו 'רמות פוקוס'.
    כלומר, כאשר יש אירוע שצריך רמת פוקוס גבוהה אז מרחיבים את התיאורים ונותנים משקל נמוך יותר לפעולות. (ריחות, קולות ואפילו השוואות לדברים אחרים כדי לתאר בקלות)
    ברמת פוקוס נמוכה, יש יותר פעולות ופחות תיאורים כדי להגביר את קצב העלילה (הוא הלך, הוא עשה וכו'… בגוף ראשון הלכתי, עשיתי וכו')
    זאת אומרת שהסיפור הופך להיות כמו גלים בים. לפעמים רמת הפוקוס גבוהה ולפעמים נמוכה.
    גלים בסיפור זה דבר טוב כי זה משנה את רמת הריכוז של הקוראים.
    בפוקוס גבוה זה דורש רמת ריכוז גבוהה מהקוראים אך נותן חיבור עמוק לחוויה. פוקוס גבוה למשך זמן רב יגרום לאיבוד הקוראים כי לא יוכלו לשמור על ריכוז לאורך זמן.
    בפוקוס נמוך העלילה מתקדמת וזה דורש ריכוז מינימלי מהקוראים אך הטקסט הוא אנמי לחלוטין והוא סתם רצף של פעולות.
    פוקוס נמוך למשך הרבה זמן ויצאו לך סיפורים גרועים (אני יכול להצביע על אחד שקראתי והגבתי)
    החוכמה הגדולה היא לעשות גלים בקצב הנכון ופוקוס בזמן הנכון.
    רק על זה קמים ונופלים סיפורים.
    עכשיו נחזור לסיפור שלך… כל הסיפור שלך הוא בפוקוס גבוה מאד.
    רמת הריכוז הנדרשת כדי להבין למה את מתכוונת בכל שורה והחיבור שלה אל השורות שכבר קראתי היא אדירה.
    לפעמים הייתי צריך לקרוא את השורות פעמיים ואני בטוח שלא הבנתי עד הסוף את המשמעות שניסית להעביר.
    חבל. את כותבת מעולה.
    (ושוב חפרתי)

    20/10/2016 15:46

חחחחחח לא חפרת בכלל, פשוט פירטת שזה דבר אדיב ונפלא. אפילו נדמה לי כי קלטתי שהגבת לי על סיפור מבלי ששמתי לב? האמת שמה שתיארת כאן זה משהו שכבר ידעתי, פשוט הסברת אותו כזה טוב שעכשיו יהיה לי הרבה יותר קל להתחבר אליו. אני אגב מהקוראים הממש גרועים מבחינת ריכוז נראה לי , אתה צודק זה טקסט שמצריך המון במידה מגוכחת. זה פשוט שאני לא סגורה כמה זה דבר רע. כלומר, ידעתי שאני מגזימה בכל מני נקודות, אבל גם הרגשתי שמאחורי כל שורה יש פואנטה טובה מספיק וקצת היה לי קשה לעצור בעד עצמי – כי פשוט מאוד גם חשבתי אך ורק ורק על 'עצמי'. מאוד סקרן אותי איך קטע כזה יתקבל בעיניי אחרים וזה כנראה קשור לרמת הפוקוס שאנשים מסוגלים לתת. עדיין לא החלטתי לגמרי אם זו רמה אנושית או לא. אני חושבת שמעניין אותי לדעת אם בכל זאת הקריאה הייתה מהנה טובה ומוצלחת או שזה פגם לגמרי בחוויה, כלומר, האם זה עדיין שווה.

20/10/2016 16:35

    אני חושב שנתתי לך הרבה יותר ממה שאת חושב כאשר שאלתי אותך אם זה פריקה.
    הטקסט שלך הוא עמוק מאוד וצריך לקרוא אותו במצב רוח מסוים. זה לא קשור לרמת הריכוז של כל קורא.
    תפקידינו ככותבים הוא בהתחלה ללכוד את הקוראים במלכודת דבש ואז לסחוף אותם לאן שאנחנו רוצים. כאשר תשלטי על זה, אז זה לא ישנה איזה מצב רוח הקוראים, הם פשוט יסחפו עם הסיפור.
    כדי לעשות זאת, אז קודם כל צריך לתת מקצב נכון לסיפור עם 'רמות פוקוס' נכונות. בסיפור שלך, רמות הפוקוס הן לא נכונות ואיבדת קוראים במהלך הטקסט.

    אגב, ברגע שתדעי איך לעשות מלכודות דבש ולסחוף קוראים למחוזות שאת רוצה להגיע, שום דבר לא יעצור אותך מלהיות סופרת מצוינת.

    20/10/2016 18:36

    המממ… איבדתי את הקוראים, ומצד שני גם לא באמת אם גורנר וגנר כן יכלה להנות מן הקטע. המממ… זה כנראה בכל זאת רחוק משלמות. טוב, היה כיף לחדד את הנושא, אני אזכור את זה פעם הבאה. בשורה התחתונה, זה לא שלא ידעתי את זה סוג של גם שזה מאבד משהו בצורה בה עשיתי את זה. אז אולי כן יש כאן אלמנט של פריקה. נו טוב. תודה רבה על התגובה (:

    20/10/2016 18:51
11 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך