מביאת האור
היא הרימה את ראשה הלבן בנוקשות מה, פקחה את עיניה, מצמצה מספר פעמים בשביל להתרגל לאור המועט שנכנס לחדר ומתחה את צווארה בסקרנות. זה מאות שנים בהן לא חשה בחום גופו של בן אנוש, ולא הריחה את הריח מלא החיים שלהם. והנה, אחד מאותם בני האנשות קרוב כל כך. קרוב עד כאב.
נחיריה התרחבו כששאפה לקרבה את האוויר בשקיקה, מנסה לאתר את מקור הריח, אך הייתה זו משימה בלתי אפשרית. ריחם המבאיש של שומריה השתלט והתנשא מעל כל ריח אחר, ורק עקבות קלושים – רמזים מעורפלים, לא יותר – מהריח החד כל כך נותרו באוויר. הריח העז, המבאיש, הטחוב ומעורר הבחילה של שומריה היה חיסרון מבחינות רבות, בעיקר במארבים בהם גילה אותם כמעט מיד, אך בדיוק מאותה הסיבה היה אחד היתרונות הבולטים שלהם בשמירה על אסירים. הוא הסווה כמעט כל ריח אחר.
כבליה השמיעו רחש חרישי של מתכת הפוגשת במתכת כשהתפתלה מתחתיהם, מנסה לשפר את תנוחתה.
היא לא מיהרה – כלל וכלל לא. מאות שנים של ציפייה מייסרת פיתחו אצלה סבלנות אין סופית, ובשביל לזכות ולו בנתח זעיר מהמזון האהוב עליה היא יכולה לחכות גם עוד אלף שנים. עד שימצא בן האנשות את חדרה יעברו שבועות, אולי חודשים אחדים, שידמו בעיניה כשניות שיחלפו כהרף עין בעודה ממתינה. הרי בסופו של דבר ייאלץ בן האנוש המסכן לעבור בכלאה, היציאה היחידה הייתה ממוקמת בצידו השני של החדר. כל כך קרוב, ועם זאת רחוק יותר משאפשר לדמיין.
למות, כמובן, לא יוכל כאן. בגלל זה היה המקום הכלא המושלם: הוא לא נתן לאסיריו חמוק מעונשם הנצחי באמצעות דרך פשוטה ושגרתית כל כך כמו מוות. הוא אילץ אותם להישאר בחיים, לעבור יום אחר יום אחר יום בשעמום מוחלט וחסר גיוון. זו הייתה קללתו – או ברכתו, יש שיאמרו – של המקום. במקור באמת כוון הלחש הזה לברכה, לטוב ולחיים נצחיים, אך היום עוותה מטרתו כליל.
ושומריה? וודאי שלא ינסו לעצור את האנוש. בעיניהם נחות הוא יותר מהחיות אשר הם אוכלים. לדעתם, הוא אפילו לא יהיה ראוי לשמש כמזון. זאת, בין היתר, הייתה אחת הסיבות לשונותה. היא התפתתה לאסור. לנחות, יותר נכון, אבל בכל זאת לאסור. למרות הנחיתות שלהם, היו בני האנוש אסורים למאכל. גזע מוגן, כך קראו להם.
התעוררה בה תאווה לזיכרונותיהם של בני האנוש, לרגשותיהם, לחיוניות ולחיים שנמצאו בכל אחת מתנועותיהם. לכן כלאו אותה. רעבונה לא ידע שובע. תאבונה האין סופי איים להשמיד גזע שלם. ריחה, המבאיש מיסודו, השתנה והתעדן, הפך לניחוח כמעט בלתי מורגש של ריח האוויר ביום אביבי. היא בגדה בערכיהם של בני מינה, היא הפכה לבוגדת בקרב אנשים – פחות או יותר – שלא הייתה בשפתם מילה לבגידה. היא הפכה לדבר מה שאין לו זכות קיום. היא, שיועדה לגדולות, שנקראה בשם שלא נעשה בו שימוש עד כי כמעט ונשכח, לא הייתה ראויה לחיים. ובכל זאת, היא לא מתה. לא היה אצלם עונש מוות, אם כי תמיד היו ותמיד יהיו מספר אנשים שיחלקו על דעה זו ויאמרו שעונשה היה אף גרוע ממוות.
כל שהייתה זקוקה לו הוא מבט זריז, שאיפת אוויר יחידה, והוא שלה.
לשונה המפוצלת הבזיקה פעם אחת בין שיניה בעודה עומדת וממתינה.
תגובות (3)
אפתח ב"וואו" אחד ענק. ראוי לסוגת פנטזיה, ואולי גם ל'בחירת העורכים'.
כתוב נכון, מסוגנן היטב, סוחף… בקיצור וואו.
כמה תיקונים קלים:
"את (ה)מקור הריח", ה"א הידיעה נמצאת כבר לפני 'ריח'.
"טחוב" – מעופש ומעלה עובש, "תחוב" – דחוף בכוח בין דברים נוספים.
"בהם (גילה) [חשף] אותם כמעט מיד(,)[.]" – משפט ארוך מדי. במידת האפשר, יש לפצל. כל משפט מכיל רעיון אחד בלבד.
"בדיוק מאותה הסיבה[,] היה אחד היתרונות".
"מתכת מתנגש[ת] במתכת", עדיף "מתכות שמכות זו בזו".
"ציפייה מייסרת[,] פיתחו אצלה סבלנות אין סופית(,)[.] (ובשביל) [בכדי] לזכות".
"מהמזון האהוב עליה[,] היא יכולה לחכות".
"יחלפו [כ]הרף עין", 'כמו'. הרף עין הוא דימוי, לא תיאור.
"[י]יאלץ [בן] האנוש". הוא 'יאלץ' אחרים, לעומת 'ייאלץ' כשמשהו מכריח אותו.
"[ל]חמוק מעונש".
"ושומריה?" – לא פספסתי. וא"ו הניגוד אכן מופיעה בראש משפט, בניגוד לוא"ו החיבור. השימוש בוא"ו במקרה זה – נכון.
"זכרונותיהם" ללא יו"ד לפני הכ"ף.
"(ו)ריחה" – חבל, עד עכשיו לא נתקלתי אצלך בטעות שכזו.
"שיחלקו על דעה זו[,] ויאמרו שעונשה".
"וממתינה.[..]" – לא טעות, אך שלוש נקודות מעניקות לדמיון שעות עבודה נוספות.
מתי את ממשיכה את הסיפור? אני על קוצים!
אני לא גזען, אני שונא את כולם.
הו כמה שאני אוהבת אותך ואת הכתיבה שלך. רק התחלתי לקרוא וכבר הוקסמתי. את יודעת איך למשוך את הקרוא אל הסיפור ואת עושה את זה בצורה מעניינת ומעולה. אהבתי מאוד♥
stamhara – תודה רבה על התיקונים, ברגע שאהיה על מחשב אתקן (אף על פי שאני לא בטוחה שאשתמש בהכל). בנוגע לשלוש נקודות זו פשוט העדפה אישית, אני לא אוהבת לסיים סיפור עם שלוש נקודות.
אני לא בטוחה שיהיה המשך לסיפור, במיוחד לאור העובדה שהוא לא נכתב מלכתחילה כסיפור בהמשכים אלא כסיפור קצר בלי תשובה/עלילה מוגדרת או רקע כלשהו.
ותודה רבה גם על התגובה שלא קשורה לתיקונים, זה ממש שימח אותי :)
ספיר – את לא מבינה כמה כיף לי לקרוא את התגובות שלך, כל פעם מחדש. זה כל כך משמח אותי שלפעמים אני פשוט מחייכת לטלפון, מבינה שאני מחייכת לטלפון ואז מפסיקה. אבל זה לא ממש קשור. בכל מקרה, תודה רבה (מאוד!) על התגובה, ואני חייבת להגיד שאני מרגישה את אותו הדבר בנוגע לכתיבה שלך.