משל ליבת העץ | סוטרות בודהיסטיות מאוירות
פעם סיפר הבודהה לתלמידיו משל על אדם המחפש את ליבת העץ, והמשיל את המחפשים הרוחניים לאדם זה.
בתחילת דרכם, מהרהרים המחפשים הרוחניים: ”אני קורבן וטרף של לידה, הזדקנות, מוות, כאב, ייסורים וצער. אך, אני אסלק את מצבור הסבל הזה“. כך המחפשים נוטעים בליבם את הרצון למצוא את ליבתו של עץ הדהמה ולהשתחרר מסבל.
ואולם, חלקם עלולים לבלבל בין חלקי עץ אחרים לליבה ולקחת אותם במקומה. על מחפשים אלה נאמר: ”הם לא מצאו את הליבה. הם תועים באשליה“.
מתרגלים שמשיגים תהילה, מנחות וכבוד עלולים להסיק שחיפושם הרוחני הושלם. הם מסתפקים ומתגאים בהישגיהם, מתעצלים, ומתנהגים בקלות ראש. לכן, הם ממשיכים לחיות בסבל. הם משולים למי שבלבל בין הענפים והעלווה לליבת העץ, ולקח אותם במקומה.
ישנם מתרגלים שהגיעו לרמה גבוהה של טוהר מוסרי והתרסנות. הם לא משתכרים מתהילה וממנחות. אולם, הם עלולים להתגאות ולחשוב שבהתרסנות הם מילאו את חובתם הרוחנית. לכן, הם ממשיכים לחיות בסבל. מתרגלים אלה משולים למי שהסיר את קליפת העץ, ולקח אותה עמו, בהיותו סבור שהוא מצא את הליבה.
ישנם מתרגלים שלא השתכרו מתהילה וממנחות, ולא הסיקו שחובתם מולאה עם התרסנות החושים. הם מתרכזים בחריצות. ואולם, עם השגת ריכוז, מתרגלים אלה עלולים להסיק שהם השיגו את המצב העילאי. כאשר הם מסתכלים על יצורים שאינם שולטים בריכוז, הם רואים רק פגמים. מתרגלים אלה ממשיכים לחיות בסבל. הם משולים למי שלקח את השִׁיפָה, שהיא השכבה הפנימית של הקליפה, בהיותו בטוח שהוא מצא את הליבה.
ישנם מתרגלים שלא השתכרו מתהילה וממנחות, לא עצרו בפיתוח של התרסנות החושים, ולא התלהבו מחוויית ריכוז. הם מתמידים בחיפוש הברוך, ומפתחים כוחות-על ושני סוגי ידע על-טבעי: ידיעת הלידות הקודמות, וידיעת חוק הקרמה (karma). בהשיגם כוחות-על וידע על-טבעי, הם עלולים להסיק שחוכמתם מושלמת, ולחשוב ביהירות: ”אני יודע/ת ורואה, ואילו אחרים לא יודעים ולא רואים“. לכן הם ממשיכים לחיות בסבל. הם משולים למי שחיפש את ליבת העץ, אך לקח את העֵצָה, שהיא מעטפת הליבה, בהיותו סמוך ובטוח שהוא מצא את הליבה.
ישנם מתרגלים שלא השתכרו מתהילה וממנחות, לא עצרו בהתרסנות החושים, לא התפעלו מהריכוז שהם פיתחו, ולא התגאו בכוחותיהם העל-טבעיים. הם חרוצים, ערניים וענווים. הם מטהרים את תודעתם מכתמי הכעס, התאווה והגאווה, ובכך ממלאים את חובתם העליונה. הודות לכך, הם משיגים חירות. מתרגלים אלה משולים למי שחיפש את ליבת העץ ומצא אותה.
יהי טוב!
לצפייה בגרסה המאוירת:
תגובות (0)