סיפור על במבי אחד – פרק 3: עדויות חותכות.

zismanta 10/07/2024 83 צפיות אין תגובות

הועלה לאתר ‘סיפורים’ (tale.co.il), תחת שם־העט ‘zismanta’.
כל אתר אחר שמציג תוכן זה – עושה זאת ללא הסכמת הכותבת!

עמית היה סטודנט די ממוצע לתואר שלישי במדעי החיים. מגיע למעבדה בשעות הבוקר המאוחרות, מתחיל לעבוד אחרי ארוחת הצהריים, עושה ניסוי וחצי ליום והולך הביתה לאחר השקיעה, פשוט כי פחות מתאים לו לפגוש את השותפים לדירה. איזה הספק כבר יכול היה להיות לו בתוך פחות משנתיים לתוך הדוקטורט. אבל, באופן לא מפתיע, ממש במקרה, ומבלי שתכנן זאת כלל, תוצאות הניסוי האחרון שלו על החלבון BAM-B1 הראו תופעה שלא צפה אותה מראש. המנחה שלו פרופ' כרמית שרגאי, התבוננה בתוצאות הניסוי, מנסה לנתח את המשמעויות יחד עם אנדרי, טכנאי המעבדה, מנסה לחמוק באלגנטיות מן המסקנות שעלו בעקבות הניסוי.
"אין ברירה עמית, אתה חייב לעשות את הניסוי שוב, עם כל הביקורות. אני אעזור. גם אנדרי. חייבים להבין פעם אחת ולתמיד האם מה שמצאת בניסוי על BAM-B1 מובהק סטטיסטית."
ואם התוצאות תהיינה מובהקות, מה אז?" עמית שאל תוך שהוא משחק במהדקי הדפים על שולחנה של פרופ' שרגאי.
"נפרסם. אבל לא באיזה עיתון אזוטרי או סוג ב'. נפרסם ב-Nature או ב- New England Journal of Medicine."
"מה את אומרת, זה עד כדי כך מהפכני?" אנדרי הרים את עיניו בהפתעה מניהול היומן בטלפון הנייד שלו.
"זה מדע בסיסי חשוב ביותר, אבל בעיקר ממה שאני שומעת על מעבדות מחקר אחרות בארץ שחוקרות את החלבון בכיוונים אחרים בעיקר טיפוליים, עשוי לשמוט את הקרקע תחת רגליהם ובעיקר עשוי למנוע פגיעה בחולים שכבר אין להם ברירה אחרת."
עמית אמנם היה בחור טיפוסי, כלומר לא ממש חרוץ, שלא לומר לפעמים קצת עצלן. אבל גם הוא הבין מה מונח פה על כף היד ולכן החליט להירתם למשימה.
"אפשר לתכנן את הניסוי היום, מחר אעבור שוב על רשימת החומרים, אזמין אם צריך נוגדנים חדשים וביום חמישי נתחיל את הניסוי, אעשה מאמץ ואגיע גם בימים שישי ושבת כדי לקחת דגימות מתרביות הרקמה."
"אם חסרים לך נוגדנים לניסוי, אין סיכוי שתצליח להזמין אותם מעכשיו לעכשיו. מקסימום נתחיל ביום ראשון או שני" אנדרי קטע את ההתלהבות של עמית.
"חכה ותראה מר שפירא" עמית חייך לעצמו יודע שהתועמלנית חייבת לו כמה טובות על שעזר לה בהפצת המוצרים המחקריים של החברה שייצגה במחלקה שלהם וגם על לילה סוער במיוחד שבו התעלפה בזכות אורגזמה ארוכה במיוחד, בהנחה שהיא לא זייפה את ההתעלפות או האורגזמה.
ביום חמישי בבוקר בשעה 08:34 בדיוק עמית העמיד את הניסוי. היו לו ארבע חזרות לכל דגימה, ארבע ביקורות שונות שיבטיחו שההשערה שלו היא הנכונה. התרביות נראו מצוין, הנוזלים מעל התרביות בצבע המתאים, נותר רק להוסיף את BAM-B1 ולהמתין.
במהלך הימים הקרובים עמית ואנדרי אספו דגימות של נוזלים מהתרביות שלוש פעמים ביום. כל הדגימות נשמרו בהקפאה של מינוס שמונים מעלות צלזיוס.
כשבוע מתחילת הניסוי, כל הדוגמאות הופשרו, טופלו לפי הפרוטוקול ונבדקו.
תוצאות הבדיקה פותחו בשעה 22:30 באותו היום.
פרופ' שרגאי הפגינה קור רוח כלפי חוץ אבל גם היא, כמו עמית ואנדרי הייתה מאוד מתוחה לקראת ניתוח התוצאות.
האם התוצאות יוכיחו מעל כל צל של ספק את מה שחשדו בו למן הניסויים הקודמים שביצעו, או שינחלו אכזבה.
כרמית ניערה את ראשה, זאת לא אני שעתידה מוטל כאן על הכף, מדובר בעשרות מטופלי חמלה שהתוצאות האלה עשויים לשנות או להציל את עתידם. אם אנחנו לא טועים יש להפסיק את טיפול החמלה הזה לאלתר, אם טעינו בניסויים הקודמים לפחות אנחנו יודעים שיש להם טיפול מציל חיים.
התוצאות הסופיות הראו שהם לא טועים: BAM-B1 הוא חומר מסרטן וטיפול יום-יומי בחומר הזה כדי לטפל בתופעות מצבים פתלוגיים אחרים מסכנת אותם עד כדי סכנת חיים חמורה ומיידית.
"עמית תתחיל לעבוד על המאמר, תעבד את התמונות, אוודא שכל השותפים שלנו מקבלים מקום של כבוד במאמר, בדיוק כפי שמגיע להם ונראה איך מתקדמים מכאן.
עמית היה הסטודנט המאושר ביותר כרגע במחלקה. מבלי שתכנן זאת, או כיוון למטרה הזאת, בתוך זמן קצר יהיה לו מאמר באחד העיתונים המחקריים הטובים ביותר בעולם. הקולגות שלו: סטודנטים שלמדו אתו, חברים, מרצים יישאו אליו עיניים בהערצה על ההישג המדהים בתוך זמן קצר יחסית.
ההורים שלו בטח יהיו גאים, למרות שהוא לא מראה סימנים של שבירה ורצון להתחתן,
וכרמית תשחרר לו קצת את החבל ותיתן לו פרויקטים מעניינים יותר ואולי גם תתחיל לסמוך עליו.
הדבר היחידי שהפריע לעמית היא העובדה שיהיו לא מעט אנשים בארץ ובעולם, שבנו על BAM-B1 הרים וגבהות, הצלת החיים האחרונה שהתעופפה לה ברוח עבורם.


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
7 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך