אחר הצהריים כבר התחילו ההכנות למסיבה. הנגנים והמלצרים שארתור הזמין כבר הגיעו, ואיזבלה הייתה עסוקה בלדאוג שהכל מאורגן. ארתור היה עסוק בעיקר בלבצע שיחות טלפון כדי לוודא שכל האנשים שהזמין […]
שער גדול ניצב לפני שני הנערים. מכל צד ניצב עמוד שיש גבוה, וכשני מטרים מאחוריו ניצב עמוד נוסף. כל זוג עמודים היה מחובר בראשו בקשת אבן מעוטרת תחריטים. מעל כל […]
אני רצה ורצה ורצה ולא יכולה להפסיק, אני לא מאמינה שזה קרה עכשיו, אני מרגישה את הדמעות נוטפות על לחיי, אני מנגבת אותם במהירות וממשיכה לרוץ מסיטה הצידה ענפים דוקרניים […]
|תן מיילל בערפל, ערפד מקלל.| |תריסר מכשפות סגולות| |מרשרשות בחלונות ביתי.| |בו'אנה נשים בתולות| |ותהזו איתי חלום אמיתי.| |"המכשפות", ענבל פרלמוטר.| כולם ישנים חוץ ממנה. רוח חמה ונעימה, מלטפת, מזרימה […]
בכניסה לחצר היתה קשת גדולה ועתיקה עשויה משיש ירוק, שעליה נחרטו דיוקני כל המפלצות היודועות לאנשי דוסליון. ג'ורג', למרות כל מסעות ההריגה שעשה, הצליח לזהות רק חלק קטן מהמפלצות שהופיעו […]
מכירים את זה שאתם חולמים חלום, ואז אתם מתעוררים ומבינים שזה היה חלום, אבל לכמה שניות אתם בטוחים שחלק מהחלום בכל זאת קרה במציאות? אז כשהתעוררתי ביום שבת בבוקר חשבתי […]
ג'ורג' רץ לעבר החצר המרכזית כולו חושש שיאחר לאימון הראשון שלו בדוסליון. הוא הגיע לכאן רק אתמול אחרי מסע שיירות ארוך ומסוכן במדבר דומוס, שלאורך כל המסע היה לו רק […]
החזרה מבאר שבע של שנות החמישים אל הלימבו הייתה קלה. כבר למדתי איך להפעיל את חליפת השריון – פשוט עצמתי עיניים, ראיתי את הנקודה האדומה, וחשבתי על הלימבו. אחזתי תוך […]
"מנחם, מה אתה רוצה לעשות עכשיו?" קולה של פרטיפיטיטרה הדהד באפלת הלימבו. "אני רוצה להציל את בנצי. אני רוצה לחזור לבאר שבע של שנות החמישים, רגע לפני שהדובים הנוראיים האלה […]
קיילי, התגלמותו האנושית של הכאוס, של הרוע, היא מגנט של צרות ומריבות. אם בינתיים לא התחילה אחת, אז היא בוודאי תתחיל. היא מתקשה להסתדר בעולם בני האדם, אנשים לא מבינים […]
אישה אחת עם ציפורניים אדומות תפסה לי את הזין ואמרה שהוא יפה כשהוא עומד. ואני רציתי לכתוב כדי לדעת מה יש בי באותו הרגע. אז לקחתי כסף מהשולחן, רכסתי את […]
"מנחם?" שמעתי את קולה של פרטיפיטיטרה, אבל לא ראיתי אותה. קולה היה חזק ומהדהד, ומילא את כל ראשי. מעבר לכך לא ראיתי כלום, הכול היה חשוך. לא ראיתי מילימטר ממני. […]
היא ראתה אותם הם התקרבו אליה היא הייתה מוכנה עם הנשק אך לפתע אחד מאחורה העיף לה את הנשק והם הושיטו את הידיים הדביקות והרקובות שלהם אל עבר קיילי לפתע […]
עברתי דרך החור השחור שהופיע בחלל האוויר, בחוף הים של תל אביב, שנת אלף תשע מאות שבעים ושתיים. ראיתי את המוות מול העיניים, בדמות היפי מסטול עם סכין קפיצית. ניצלתי […]
לרגע חשבתי שהנה, חזרתי הביתה. תל אביב. מקום מוכר. אני בבוגרשוב. ומתחיל להחשיך. איך אני חוזר הביתה להרצליה? מונית? אני לבוש בחליפת הנסיעה בזמן שבנצי הכין עבור עליזה – חליפה […]
המראה היה מהפנט. כמו להיות תייר בארץ אחרת, רק מטורף יותר, כי זו הארץ שלי אבל הזמן… אלוהים, חזרתי אחורה בזמן! "אני לא מאמין שעשית את זה!" טפחתי על שכמו […]
הוא זרק את הבחורה שאהב והשאיר אותה על הרציף. לא הייתה לו מזוודה ולא היה לו כסף. הוא עלה על הרכבת והיא מחתה דמעה. הוא צריך לנסוע, והוא ייסע. הרכבת […]
"טוב, אז איך העסק הזה עובד?" שאלתי אותו. הבנתי שבנצי, המשוגע מלכתחילה, איבד את זה לחלוטין, וזה בסדר. מחר על הבוקר אתקשר לקופת החולים ונמצא דרך לטפל בזה. בינתיים, אני […]
"אז מי יישן במיטה ומי בספה בסלון?" שאל בנצי אחרי שהגענו אליו הביתה ושתינו יחד כוס תה. "חשבתי שנישן יחד במיטה." עניתי. "מה? שאתה תהיה בצד של עליזה?" לא אמרתי […]
טאנה נגשה אליי, מבטה אומר חדשות רעות. "מה קרה?" שאלתי בחשש. היא נראתה מודאגת. "המלך רוצה לראות אותך." חדשות רעות, אכן. "תודה, טאנה…" נאנחתי. עדיין הייתי תשוש מאימון הסיף, אבל […]
הטלפון מצלצל. איך קוראים לדברים האלה היום – נייד? פלאפון? סמארטפון? רוב חיי השתמשתי בטלפון קווי. אני מושיט יד מגוידת מבעד לשמיכה ונוטל את הפלא הטכנולוגי אל האוזן שלי. "הלו?" […]
אני גר בבית גדול. צמוד קרקע, חצר גדולה, מדשאה מטופחת, כל החבילה. ולא רק זה – הבית שלי ממוקם בשכונה ירוקה ומקסימה (ויקרה) בהרצליה. אבל אני לבד. בודד מאוד. אני […]
הרבה פיות נוהגות לספר מיתוסים על בני האדם; על כמה שהם דומים לאלפים ועל הסיכויים שהם באמת קיימים. לעומתם, הגובלינים חושבים שבני אדם זהו שקר מוחלט שלא ברור למה נוצר. […]
לא מצליח להירדם ומלי כבר ישנה. שמעתי מטירן: "כשאדם ישן נשמתו יוצאת מגופו ומטיילת בעולמות עליונים. נשמה שכלואה בתוך גוף בלי השינה שתגרום לה להשתחרר מתחרפנת." ככה שמעתי בכל אופן, […]
הדבר היחיד שמפל הרגישה היה את דקירותיו העדינות של הדשא עליו שכבה בפרישת ידיים ואת דפיקות ליבה. קרני השמש החזקות סינוורו אותה לכן עצמה את עיניה והרפתה את כנפיה. נשימותיה […]
"יש פה מישהו?" שאלה ג'ניפר. הדבר האחרון שהצליחה לזכור היה הקולות האיומים שרדפו אותה ולא נתנו לה מנוח, אך אלו כבר נעלמו והיא שוב הייתה חזרה באותו המקום המוכר מחלומותיה. […]
קאמי לקחה את נ'ייתן וברחה. טוב, היא לא בדיוק ברחה, זה היה יותר כמו אתגר בשביל הזאבים שלה. – יום קודם לכן – "דילן, אנחנו יכולים לדבר לרגע?" קאמי אמרה. […]
תחושת האופוריה שהרגשתי במסיבה התחלפה במהלך הנסיעה חזרה במונית לעייפות ובלבול, שנשארו איתי גם כשעליתי הביתה. כל הרבה עברתי ביום הזה, שלא הצלחתי לעשות סדר בדברים ולברר לעצמי מה אני […]
אולי אם אהגר, הכל יראה יפה יותר. אשקע ביופיים של נופים, כאלה אמיתיים, לא כמו במדבר המשמים או בים המצחין. לא אאלץ לחלוף על-פני מגוון כפרים ערבים, עם תשתיות לא […]
נלחמת מול כל הרוחות רכבה מלי על דרקון הים וכיוונה אותו לעבר טירת הפות. שדי ים חמימים כתומים שאגו סביבה במשך היום כולו. היא חשפה שיניים וירדה לחוף. הפסלים החסונים […]
מה הם סיפורי מעשיות?
סיפורי מעשיות לילדים הם חלק מסיפורי עם. אלו סיפורים אשר יש בהם מוטיבים על-טבעיים, דמיות מוזרות שחיות באגדות ועוד. בכל תרבות ותרבות יש סיפורי מעשיות, לסיפורים האלו אין מימד זמן ומקום מוגדרים ותמיד יופיעו בהם דמויות מוזרות כגון חיות מדברות, מכשפות, שירים, ענקים, מפלצות, גמדים, פיות, אלפים, אנשי זאב, ערפדים ויצורים שונים ומשונים מעולם האגדות. בסיפורי מעשיות יש גם קסמים, כישופים ודברים מוזרים שאין להם הסבר במציאות.
לרוב מדובר בסיפורים משנים קדמוניות שלא נכתבו אלא עברו בע"פ מדור לדור, לאורך מאות ואלפי שנים, אלו סיפורים עממיים אשר מכילים הרפתקה שהגיבור עובר, ומתרחשים לרוב באזורים רגילים אך קסומים כגון מדבר או יער. קשה לסווג סיפורי מעשיות מכיוון שיש כל כך הרבה וכולם מגוונים ושונים זה מזה, לרוב המוטיבים החוזרים בכל הסיפורים האלו הם הדמויות הדמיוניות אשר מופיעות בו וההיבט העל טבעי מאוד ברור בסיפור (כמו במעשיות האחים גרים). סיפורי מעשיות מתאימים גם לילדים וגם למבוגרים, וכולם יכולים ליהנות מהסיפורים שלרוב אינם ארוכים כלל.
איך מתחילים לכתוב סיפורי מעשיות?
קודם כל תמיד כדאי להתחיל במשפט בסגנון הבא: "פעם אחת לפני הרבה שנים.." , כמו כן עדיף שהגיבור או הגיבורה יעזרו בדמות קסומה כגון פיה, קוסם או חתול מדבר. צריך שגם תהיה דמות מאיימת /רעה כגון זאב, מכשף, אמא חורגת ועוד. והסוף? עדיף שיהיה טוב, אך לא בהכרח. הכי פשוט להתחיל לכתוב סיפור שבו הגיבור מתמודד עם בעיות רגילות: אולי הוא הלך לאיבוד או מחפש אהבה או שיש לו סיוטים בלילה, ואז להוסיף לזה אלמנט מוזר כגון חיה מדברת או פיה שרוצה לעזור ולבסוף סוף שמח, רצוי עם מוסר השכל.
סיפורי מעשיות עם מוסר השכל
כשרוצים לחנך ילדים צעירים צריך לשמור עליהם מרוכזים ומרותקים כדי להפיק בסוף מוסר השכל שאותו הם יקחו לדרך: עשיית מעשים טובים או מצוות, חשיבה חיובית ועוד כלים שאנו רוצים לספק לדובר הצעיר. הסיפורים הטובים ביותר בעולם המעשיות היהודיות מגיעים דווקא מכיוון הצדיקים היהודיים: רבי נחמן מברסלב והבעל שם טוב. לשניהם יש מורשת מפוארת של סיפורים עם מוסר השכל ומעשיות יהודיות המתאימים למבוגרים וילדים כאחד, וכולם יכולים להפיק מסיפורים אלו תועלת והנאה.