היא הביטה בהשתקפות שבאגם. האוויר היה נעים והשמש לא היתה חמה כל כך, אך היא בכל זאת לקחה איתה את כובע הקש הסגול-בהיר שלה. בשלב מסוים היא התיישבה ליד האגם. […]
"זו לא חירות. זה פחד."- סטיב רוג'רס, קפטן אמריקה זה לא היה מסובך מדי בשביל טאי לצאת מהסיטואציה הלא נוחה אליה נקלע. כשהיילי, או לי, דרשה ממנו להגיע להחלטה בקשר […]
כל כך הרבה מבטים איב קיבלה מכולם ברגע שצעדה שוב במסדרונות ארמון הזהב כשכריס לצידה. היא לא יכלה להסתיר את החיוך של הסיפוק הרב שקיבלה מכך. כל המבטים, רובם חוששים, […]
אקדמיית הזודיאק היא מקום מיוחד במינו. אלו שהגיעו לגיל שש-עשרה והם נצר לשושלת זודיאק, גלגל המזלות, מקבלים את ההזמנה להגיע וללמוד שם ועל מהות השושלות שבעולם הראשון- העולם שלנו. בעולם […]
אז החלק הזה הוא בעיקר בשביל אלה שהסיפור הפנטסטי שלהם מתרחש בעולם אחר (בין אם מימד מקביל או לא. לדוגמא: ההוביט, סיפורי נרניה) או עולם נסתר בעולמנו (לדוגמא: הארי פוטר, […]
פרק 23: האלים מפחדים להתלכלך ביקשנו מרג'ינאן לקחת את הספר, והוא הסכים – כן, גם אנחנו היינו מופתעים מהעובדה הזו. כנראה שהגורל הבין כמה הוא לא עזר לי במהלך המסע […]
טוב, אז כמו שהסברתי גם בחלק הקודם, יש כמה אפשרויות להגיע לפתרון בסיום הסיפור, שכולל נבל ראשי: – מביסים את הרשע – אם זה משהו מתפשט, הורגים את המקור – […]
בדרך כלל, בסיפורי פנטזיה שהמוטיב העיקרי הוא הפנטסטי (ולא אלמנט פנטסטי אחד שנמצא שם, לדוגמא: "שישי הפוך"), גם הקונפליקט המרכזי יהיה קשור לפנטזיה, או יותר נכון, לכוח פנטסטי. בדרך כלל […]
פרק 22: פיראט נחמד בצורה מחשידה אסטריד ואני הסכמנו על אותה מחשבה – אם העולם אליו נכלאנו הוא כמו כל עולם במימד הנורדי, אז יש גם פירצה או שער שיעביר […]
היה היה חקלאי זקן שגידל תרנגולות, אך מדי לילה היו תנים מתגנבים ללולו ומנסים לטרוף כמה מתרנגולותיו. בלית ברירה נאלץ החקלאי לשבת ולשמור על הלול, אך תמיד בשעות הקטנות של […]
הדמות הראשית היא הדמות הכי חשובה, כי היא, טוב, הראשית. בשביל לבנות את הדמות הראשית עליכם להתחיל בלהבין את הדברים העיקריים שבה: מין, מה היא (האם יצור על טבעי או […]
עוד דבר שצריך לחשוב עליו עוד לפני שכותבים את הסיפור הוא לבחור את הנושא שלו. כמו בבחירת הז'אנר של הסיפור, היכן הוא יתרחש ומה יהיו היחסים בין הדמויות הראשיות, בז'אנר […]
נקודת מבט-מקס נסעתי כהרגלי לארמון דרך היער,הדרך הזאת לא מוכרת לרבים ומשום כך לא נשמעו הרבה קולות דיבור,רק הטבע,כמו שאני אוהב. אם אתם שואלים את עצמכם מאיפה חזרתי,זה ברור!משיעור סיף […]
אתם רואים אותם, אבל אתם לא יודעים שהם שם. אתם לא יודעים שיש להם רצונות, דעות, אישיות משל עצמם. אין להם שם, לפחות לא בעולם הזה. אני קוראת להם הצופים, […]
אחרי שהכרנו מה זה אומר "מפלצת", נכיר את סוגי המפלצות והיצורים העל טבעיים המוכרים. ערפד: יצור מיתולוגי המתקיים על דמם של בני אדם או בעלי חיים. (לדוגמא: דרקולה) אדם זאב: […]
המפלצות, כמו הקסם והיצורים העל טבעיים, הן חלק כמעט בלתי נפרד מספרות הפנטזיה. כמובן, הן לא חלק שחובה שיהיה בסיפור כזה (זו פנטזיה, שום דבר לא חובה בזה), אבל הוא […]
אין דבר שאני יותר אוהבת מאשר אימה פנטסטית! סיפור שכולל גם ז'אנר של אימה וגם של פנטזיה. סגנון כזה בעיקר יתמקד בעובדה שמשהו מנסה להרוג את הדמות הראשית, להשתלט על […]
ג'ולי פקחה את עיניה. האור סביבה היה עמום וכל מה שראתה היה עמום ומעורפל. גופה צף במעין נוזל והיא התרוממה ממנו, כל גופה היה רטוב ונוטף. היא הביטה על עצמה […]
כרגע הם התנהגו כילדים, לא כמדענים רציניים וחמורי סבר, התגלית פשוט טרם חדרה לתודעתם. המציאות נראתה להם בדיונית לחלוטין למרות שלכאורה תוצאה זו היתה אחת מתכליות הפרויקט, התוצאה בכל מקרה […]
עמדתי בשורה עם שאר העובדים. כולנו לבשנו סרבלים כחולים שמתחת בצבצה חולצה לבנה, על הסרבלים היה רקום בחוט שחור, עובדי השמיים, ונעלו נעליים סגורות בצבע לבן. הבוס שלי מיסטר פרב, […]
פרק 21: הכבוד של ת'ור והעצבים של ג'ייסון התעוררתי בהתנשפויות חזקות, הזדקפתי מיד מהמקום הסלעי שעליו שכבתי ונשמתי בכבדות ובאי סדר. מצמצתי כמה וכמה פעמים במהירות בכדי להבין איפה אני […]
זה עדיין, לפני שמתחילים לכתוב פנטזיה, יש עוד כמה דברים לחשוב עליהם. אחד מהם הוא האווירה שהסיפור יהיה בו. יש הרבה מאוד סוגים של סיפורי פנטזיה, אבל לא כולם אותו […]
– עולם העומד בפני עצמו בסיפורי פנטזיה מז'אנר זה העולם הפנטסטי מוצג ללא כל התייחסות לכדור הארץ, והעלילה סובבת סביב דמויות שהן ילידות אותו עולם. העולם מסוגל להיות "כדור הארץ" […]
דמיינו את המצב הבא: נסיך ורוצחת צריכים לשתף פעולה , נמלט מהחוק מחפש את אהובת ליבו ביערות החשוכים , ובשביל להוסיף קצת חריף,נוסיף מכשף שעומד להשמיד את ממלכתם. מצב מסובך […]
הוא חייך מופתע איך היא נרדמה תוך שניות אך הוא נשאר ער, התגלית במעבדה עדיין העסיקה את מוחו, הוא נזכר בפרס נובל ועל מה הוא ניתן, ולמה בכלל נוצר, זה […]
אני עומדת באמצע הגינה של האחוזה עם אדם, השעה בערך חמש בבוקר השמש רק זרחה, "תנשמי עמוק, תרגישי את הסביבה שלך, את הרוח שנושבת, את האדמה מתחת לרגלייך, את השמש […]
אחרי שהלכנו בשקט בערך כעשרים דקות, המנהרה הגיעה לקיצה ואור נגלה אלינו. יצאנו החוצה ועמדנו כעת מול יער עבות. השמש כבר שקעה מזמן והדרך היחידה בה יכולתי לראות משהו הייתה […]
"אני לא לומד. אחת מהבעיות שלי."- פיטר קוויל, סטאר לורד דווקא שם אלכס לא חשבה שתיתקל בה. מכל המקומות בעולם, היא הייתה חייבת לראות את הפנים המוכרות של הבחורה הזאת […]
גינת הארמון עדיין התמלאה לחשושים מצידם של אורחי הנשף. אף אחד לא הבין מה קרה, ואף אחד לא רצה ללכת לבדוק ולגלות בעצמו. הצעקה הייתה מרתיעה כל כך עד שכולם […]
קוראים לי רלטיה. בעוד חודש ימלאו לי 16 שנים. אני גרה בישוב הנקרא ניר ח"ן, ישוב קטן בארץ קטנה, ארץ ישראל, ארץ קטנה אבל רועשת. ביום הראשון ללימודים קמתי מאוחר. […]
מה הם סיפורי מעשיות?
סיפורי מעשיות לילדים הם חלק מסיפורי עם. אלו סיפורים אשר יש בהם מוטיבים על-טבעיים, דמיות מוזרות שחיות באגדות ועוד. בכל תרבות ותרבות יש סיפורי מעשיות, לסיפורים האלו אין מימד זמן ומקום מוגדרים ותמיד יופיעו בהם דמויות מוזרות כגון חיות מדברות, מכשפות, שירים, ענקים, מפלצות, גמדים, פיות, אלפים, אנשי זאב, ערפדים ויצורים שונים ומשונים מעולם האגדות. בסיפורי מעשיות יש גם קסמים, כישופים ודברים מוזרים שאין להם הסבר במציאות.
לרוב מדובר בסיפורים משנים קדמוניות שלא נכתבו אלא עברו בע"פ מדור לדור, לאורך מאות ואלפי שנים, אלו סיפורים עממיים אשר מכילים הרפתקה שהגיבור עובר, ומתרחשים לרוב באזורים רגילים אך קסומים כגון מדבר או יער. קשה לסווג סיפורי מעשיות מכיוון שיש כל כך הרבה וכולם מגוונים ושונים זה מזה, לרוב המוטיבים החוזרים בכל הסיפורים האלו הם הדמויות הדמיוניות אשר מופיעות בו וההיבט העל טבעי מאוד ברור בסיפור (כמו במעשיות האחים גרים). סיפורי מעשיות מתאימים גם לילדים וגם למבוגרים, וכולם יכולים ליהנות מהסיפורים שלרוב אינם ארוכים כלל.
איך מתחילים לכתוב סיפורי מעשיות?
קודם כל תמיד כדאי להתחיל במשפט בסגנון הבא: "פעם אחת לפני הרבה שנים.." , כמו כן עדיף שהגיבור או הגיבורה יעזרו בדמות קסומה כגון פיה, קוסם או חתול מדבר. צריך שגם תהיה דמות מאיימת /רעה כגון זאב, מכשף, אמא חורגת ועוד. והסוף? עדיף שיהיה טוב, אך לא בהכרח. הכי פשוט להתחיל לכתוב סיפור שבו הגיבור מתמודד עם בעיות רגילות: אולי הוא הלך לאיבוד או מחפש אהבה או שיש לו סיוטים בלילה, ואז להוסיף לזה אלמנט מוזר כגון חיה מדברת או פיה שרוצה לעזור ולבסוף סוף שמח, רצוי עם מוסר השכל.
סיפורי מעשיות עם מוסר השכל
כשרוצים לחנך ילדים צעירים צריך לשמור עליהם מרוכזים ומרותקים כדי להפיק בסוף מוסר השכל שאותו הם יקחו לדרך: עשיית מעשים טובים או מצוות, חשיבה חיובית ועוד כלים שאנו רוצים לספק לדובר הצעיר. הסיפורים הטובים ביותר בעולם המעשיות היהודיות מגיעים דווקא מכיוון הצדיקים היהודיים: רבי נחמן מברסלב והבעל שם טוב. לשניהם יש מורשת מפוארת של סיפורים עם מוסר השכל ומעשיות יהודיות המתאימים למבוגרים וילדים כאחד, וכולם יכולים להפיק מסיפורים אלו תועלת והנאה.